בלעדי: שורה של ארגוני זכויות אדם ביניהם ארגון לוחמים לשלום פנו באמצעות עורך דין איתי מק בדרישה מהיועמ"שית להורות לבן גביר להפסיק להתערב באכיפה של המשטרה כלפי המפגינים בשל ניגוד עניינים. במכתב נכתב: ״השר לביטחון לאומי חוזר ומצהיר על התערבותו האישית באכיפת המשטרה כלפי המשתתפים במחאה ובהפגנות נגד הממשלה, בחשבון הטוויטר שלו ובהודעות לתקשורת מלשכתו".

בן גביר במכתב דחוף לראשי הקואליציה: "דורש לפטר את היועמ"שית מתפקידה"
היועמ"שית לבג"ץ: "בן גביר צריך להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה"

"בין היתר, השר הודיע שהנחה את המשטרה לבצע מעצרים בהפגנות נגד הממשלה והתוכניות שלה לשינוי מערכת המשפט, במקרה שבו ייחסמו כבישים. בנוסף, השר הודיע שהנחה את המשטרה לאכוף איסור גורף על הנפת דגל פלסטין במרחב הציבורי ולעצור כל אירוע הסתה נגד מדינת ישראל".

בנוסף מציינים במכתב כי "פורסם שהשר זימן לשיחת בירור את מפקד מחוז ירושלים כדי להנחות אותו כיצד לנהוג ב"אנרכיסטים". עוד נכתב כי ״נראה ש"רוח המפקד" של השר בן גביר חלחלה במשטרה – במהלך המחאה בתחילת חודש מרץ המשטרה עשתה שימוש במכת"זית, סוסים ורימוני הלם, וכתוצאה מכך לפחות 11 מהמפגינים נפצעו בדרגות חומרה שונות״.

עו"ד מק הוסיף: "העקרון האוסר על מי שנושא בתפקיד ציבורי להימצא במצב של ניגוד עניינים הוא מעקרונות היסוד הקבועים בשיטת המשפט הישראלית".

"ההלכה אשר בה עוגן עקרון זה נחשבת "מן הראשונות במלכות בתורת המינהל הציבורי בישראל", והעקרון מושתת על כללי הצדק הטבעי של המשפט המנהלי האוסרים על עובד הציבור להימצא במצב בו קיימת אפשרות למשוא פנים או דעה משוחדת, המינהל התקין וחובת ההגינות ותום הלב; הסמכות לקבוע ולעדכן את הסדר ניגוד העניינים של השר בן גביר, וליידע את השר על חשש להפרתו, כמובן נתונה לך״.

הארגונים החתומים על המכתב פונים ליועמ"שית במקביל לעתירה המתנהלת נגד תיקון פקודת המשטרה המקנה סמכויות לבן גביר על המשטרה.

בתגובתה לעתירה, היועמ"שית כתבה לבג"ץ כי לבן גביר אין סמכות לתת הוראות אופרטיביות למשטרה, אלא סמכות להתוות מדיניות בלבד – וכי בן גביר חצה את הקו בין הוראות מדיניות להוראות אופרטיביות מספר פעמים. כעת, הארגונים דורשים מהיועמ"שית לאסור על בן גביר להתערב בפעילות המשטרה נגד המפגינים נגד הרפורמה המשפטית בשל ניגוד עניינים – עוד בטרם בג"ץ יקבל הכרעה לגבי סמכותו העקרונית של בן גביר.

מלוחמים לשלום נמסר: ״בן גביר לא כשיר לבצע את תפקידו ומצוי בניגוד עניינים ברור אל מול המפגינים ואל מול שלטון החוק. הבקשה מהיועמ״שית להורות על הפסקת ההתערבות שלו נדרשת בעקבות התמונות שאנחנו רואים מהשטח בשבועות האחרונים, שהיתה צפויה לאור הרשעותיו, גזענותו, ובוז הנוטף ממנו כלפי החוק והמוסר הבסיסי״.