נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך שיחת הטלפון שלהם אתמול כי בעשרות השנים שהוא מעורב ביחסים עם ישראל הוא מעולם לא ראה כאלה רמות של חרדה בציבור הישראלי מהמצב הפוליטי במדינה. לדבריו, זו אחת הסיבות שהוא מודאג לגבי תוכנית הממשלה להחלשת מערכת המשפט, כך דיווח הערב (שני) ברק רביד בוואלה! לפי שני מקורות אמריקאים שעודכנו בפרטי השיחה.

נדגיש כי השיחה של ביידן עם נתניהו היתה חריגה במיוחד מכיוון שהמטרה העיקרית שלה היתה לדון על החקיקה שהממשלה מקדמת בנושא מערכת המשפט - סוגיה פוליטית פנימית בישראל. זו היתה הפעם הראשונה בה ביידן העלה את הנושא ישירות מול נתניהו. העובדה שביידן החליט לעשות זאת וההודעה המפורטת של הבית הלבן לגבי תוכן השיחה מראה עד כמה הממשל האמריקאי מודאג מההתרחשויות הפוליטיות בישראל.

המקורות ציינו עוד כי אחרי שביידן דחק בנתניהו במהלך השיחה לחתור לפשרה לגבי תכנית הממשלה בנוגע למערכת המשפט ולנסות להשיג הסכמה רחבה בעניין, השיב ראש המשלה כי הוא מנסה למצוא פתרון למשבר, אך הדגיש כי הוא צריך זמן ומרחב נשימה כדי לעשות זאת. בנוסף נתניהו אמר לביידן כי הוא רוצה להימנע ממצב שבו חוסר האיזון מצד אחד במערכת המשפט ייפתר על ידי יצירת חוסר איזון מהצד השני.
 
בבית הלבן ובלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

עוד לפני קיומה של השיחה הבית הלבן תכנן לקיים תדרוך לתקשורת לגבי תכניה. כמה דקות אחרי שביידן ונתניהו סיימו לשוחח אמר בכיר בממשל האמריקאי בשיחת ועידה עם כתבים כי השיחה היתה "כנה וישירה" - מונחים דיפלומטיים שלרוב מתארים שיחה שבה התגלעו מחלוקות לא פשוטות.
 
באופן מכוון, גם הודעת הבית הלבן לגבי השיחה הייתה מפורטת ביותר וכללה מסר מביידן לנתניהו לפיו היחסים בין ארה"ב לבין ישראל חייבים להמשיך להתבסס על ערכים דמוקרטיים כמו איזונים ובלמים בין הרשויות השונות.
 
הודעת הבית הלבן היתה שונה מאוד מההודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה ושהדגישה מרכיבים אחרים בשיחה כמו הפיגוע בחווארה, הנושא האיראני או הסכמי אברהם. האזכור בהודעת לשכת נתניהו לסוגיית התכנית המשפטית היתה מצומצמת מאוד.
 
כזכור, זמן קצר אחרי השיחה עם ביידן כינס נתניהו את ראשי הקואליציה כדי לדון עמם בהמשך מהלכי החקיקה. בסיום אותה ישיבה פורסמה ההודעה שבישרה על כך שהממשלה תתמקד עד סיום מושב הכנסת בהעברת חקיקה שתיתן לקואליציה רוב אוטומטי בהליך מינוי השופטים לבית המשפט העליון ותאפשר לה גם למנות את נשיא בית המשפט העליון הבא.
 
הממשל האמריקאי עדיין לא הגיב לתכנית החדשה של הקואליציה, אולם נראה כי לאור העובדה שהיא נדחתה ע"י האופוזיציה וע"י ארגוני המחאה ואינה זוכה לקונצנזוס רחב, המהלך לא יביא להרגעת הדאגות בבית הלבן מהחקיקה המתקרבת.