פרופ' אמנון רייכמן, מומחה למשפט חוקתי בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, שוחח הבוקר (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM והגיב לדבריו של שר המשפטים יריב לוין כי לא יקבל את פסיקת בג"צ במידה ותתקבל לביטול החוקים השונים. 

ברקת נגד לוין: "אם בג"ץ יפסול את התיקונים, אכבד את החלטת בית המשפט"
"אין הצדקה": לוין רמז כי לא יכבד את הכרעת בג"ץ אם יפסול את הרפורמה
 
 "לא היה לנו דבר כזה. החוק כמו שהוא מוגש בבוקר זה לא החוק כמו שהוא בערב, יש לך זמן הסתייגויות כל הלילה, אפילו מהדורת החדשות לא מבינים. מילא היית אומר על משהו שולי אבל זה לב המערכת, משנים פה את ליבת המערכת את בתי המשפט, כל האיזונים הדמוקרטים שלנו מהבוקר לערב", אמר רייכמן בפתח השיחה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד הבהיר: "מה שבוטל זה החוק שמדבר על האיסור לחזור לארבעת הישובים ביהודה ושומרון, לא על עזה. אבל עדיין, כל המהלכים האלה הם נחפזים. אני מקנא בך שאתה חושב שאופוזיציה מגזימה, אני מסתכל על הנתונים האובייקטיבים, אני רואה מה אומרים כל המומחים הכלכלנים, אני מסתכל על החוקים וקורא אותם. אני מבין מה ההשלכות של מה שיקרה וזה לא פשוט, משנים פה את ה־DNA, בתכלס נפרמת פה האמנה החברתית ויהיה קשה מאוד לשחזר אותה, אם בכלל". 

בהמשך, לאחר שגדי נס הצהיר כי הוא חושב שדרושה רפורמה במערכת המשפט, השיב פרופ' רייכמן: "אני מסכים איתך שאנחנו זקוקים לרפורמה מסוימת שאפשר לשפר את המערכת בהרבה, משלמים לי בפקולטה למשפטים כדי שאני אכתוב ביקורת על המערכת, בוודאי שיש דברים לתקן ולשפר. אני חושב שאתה גם תסכים שזו לא הדרך, בריצת עמוק, בריסוס לכל הכיוונים, בגשם חוקים, אתה לא מבין מה זה פה ומה זה שם, כשאתה מבין אתה רואה שהכל מחוייל לטובת הקואליציה עד הסוף".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

על הצהרת השר לוין כי לא יכבד את פסיקות בג"ץ במידה ויפסלו את חוקי הרפורמה, טען: "אם הקואליציה הייתה רוצה להתפשר על מתווה הנשיא גם אותו היה אפשר לקבל. אם אתה מסתכל שום פעם אובייקטיבית, הנשיא באמת הלך די באמצע, כולם הפסידו כולם קצת הרוויחו, אבל זה לא מה שמשנה עכשיו.  הדבר הזה הולך לבג"ץ וכמו שזה היום, יש מרכיבים מסויימים שבג"ץ לא יכול לקבל מכיוון שזו סטייה כל כך חזקה ממבנה נורמלי של איזונים ובלמים", הסביר.

"היום הקואליציה, היא החתול, משחררת את הבלמים, היא באמת תשתנה את השמנת ותמנה את השופטים האלה. עכשיו לכל הקדנציה שלה היא יכולה למנות את השופטים לעליון, להשתלט על הנשיא, ואז היא תמנה את כל השופטים של המחוזי והשלום, מדברים על איזה 200 שופטים, וגמרנו", הוסיף פרופ' רייכמן.

לקראת סיום השיחה, פנה רייכמן לחברי הקואליציה ואמר: "אם רוצים לעשות רפורמה, בבקשה, שזה יכול מהכנסת הבאה והלאה. הם לא מוכנים לשום דבר, כמו שזה היום אני מסכים שיש סיכוי לא רק שבג"ץ פוסל את זה. ואם השר אומר שהוא לא מכבד את פסיקת בג"ץ, אנחנו בעולם אחר, כי אם הוא לא מכבד, גם אחרים לא יכבדו את פסיקת בית המשפט ואחרים לא יכבדו את החוקים של הכנסת".