שגריר ישראל בארה"ב, מייקל הרצוג, זומן היום (רביעי) ל"שיחת הבעת דאגה" במשרד החוץ האמריקאי עם סגנית שר החוץ וונדי ר' שרמן, זאת בעקבות הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות, שעברה אתמול בכנסת.

לאחר מאבק מתמשך: ביטול "חוק ההתנתקות" אושר במליאת הכנסת

שרמן הביעה והבהירה את דאגת ארצות הברית בנוגע לחקיקה שעברה בכנסת לביטול סעיפים מחוק ההתנתקות משנת 2005, לרבות האיסור על הקמת התנחלויות בצפון הגדה המערבית.

בנוסף, השניים דנו בחשיבות של הימנעות כל הצדדים ממעשים או רטוריקה שעלולה לעורר עוד יותר את המתחים לקראת חגי הרמדאן, הפסח וחג הפסחא.

גורמים ישראלים המעורים במאחורי הקלעים מול הממשל בוושינגטון, טוענים כי בכל שלב של קידום "חוק ביטול ההתנתקות" האמריקאים עודכנו על כך מראש. בכל פעם, כולל השבוע, לקראת האישור הסופי של החוק, האמריקאים ביקשו לבדוק האם ניתן לעצור את החקיקה אותה הם רואים כבעייתית.

הוסבר להם כי החוק הוא דרישה קואליציונית וכי לא מדובר בהחלטה להקים יישוב חדש, אלא בהסרת איסור כניסה למקום מימי ההתנתקות שמלכתחילה נועד למנוע מאזרחים לבוא ולהפריע לפינוי, ולכן איסור זה היום אינו רלוונטי.

השבוע בשיחה האחרונה לקראת אישור החוק האמריקאים הבהירו כי אם החוק יעבור הם יגיבו בצורה חריפה כולל הודעת גינוי וייתכן שגם זימון השגריר. וכך בדיוק קרה: החוק אושר, מחלקת המדינה גינתה והשגריר הרצוג זומן לשיחת "הבעת דאגה". בירושלים סבורים כי לא מדובר במשבר מתגלגל מול הבית הלבן.

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה לביקורת: "ההחלטה של הכנסת לבטל חלקים מחוק ההתנתקות מביאה סוף לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית. לא במקרה בכירים באופוזיציה תמכו בחוק זה לאורך הדרך. עם זאת, לממשלה אין כוונה להקים יישובים חדשים באזורים אלה". 

בד בבד, ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, תקף את מזכיר המדינה בחריפות, וציין כי מדובר בהסכם שהופר ברגל גסה: "איפה לאורך 17 השנים האחרונות הייתה ההכרה בהתיישבות היהודית בשומרון, כפי שהבטחתם? הלחצים של ארה"ב פוגעים בבטחון מדינת ישראל. עקירת ישובי צפון השומרון הוכיחה: במקום שאין התיישבות יש טרור. בשנה וחצי האחרונות הפך איזור צפון השומרון לקן טרור. וכמעט כל הפיגועים יצאו משם".

עוד הוסיף: "ארצות הברית היא ידידה קרובה וחשובה של ישראל, אבל בכל הנוגע למציאות בשטחי ההתיישבות הממשל האמריקאי לוקה בחוסר הבנה חמור. טענות כי בנייה בשטחי C היא שתגביר את המתיחות בין הישראלים לפלסטינים היא שגויה מהשורש. מה שמגביר את המתיחות הוא דבר אחד בלבד וזה הטרור הפלסטיני. הטרור על כבישי השומרון הוא נגע רע שיש לגדוע מיד, רק השבוע נפצע בראשו אזרח אמריקאי שבנס גלוי נמנע שהדבר לא הוביל חלילה לעוד נרצח בשומרון. סמוך לאותה נקודה ממש, לפני שלושה שבועות רצחו שני אחים ולא ראינו את הממשל האמריקאי מזמן את השגריר הפלסטיני לשיחת נזיפה על ניסיונות חוזרים ונשנים, ולצערנו גם הצלחות, של רצח אזרחים ישראלים". 

דגן המשיך ואמר: "אני גם רוצה להזכיר לממשל האמריקאי את הבטחותיו שלו לעניין ההתנתקות. נכון, הייתה הבטחה לנשיא בוש בזמנו שבצפון השומרון לא תהיה בנייה נוספת, אך בתמורה הובטחה הכרה אמריקאית בגושי ההתנחלויות. אלא כשהגיע אחריו ממשל אובמה, שסגנו היה ביידן, הוא התכחש לעסקה הזו. מדהים לגלות שכעת כשחוק ביטול ההתנתקות עבר, אותו סגן נשיא שהפך לנשיא בעצמו נזכר שיש עסקה כזו וטוען על הפרתו.  ואני פונה לנשיא בשאלה, איפה לאורך 17 השנים האחרונות הייתה ההכרה בהתיישבות היהודית בשומרון כפי שהסכמתם בעד הגירוש?".

ח"כ דני דנון אמר ברשת ב': "אנחנו מדינה ריבונית. לא מקבלים הנחיות מאף אחד. האמריקאים צריכים לכבד את הריבונות של ישראל. נישאר חברים טובים של האמריקאים גם אם לא נסכים תמיד על כל דבר".