שגריר ישראל בארצות הברית מייק הרצוג זומן היום (רביעי) ל"שיחת הבעת דאגה" במשרד החוץ האמריקאי בעקבות הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות. לאחר השיחה, מקורות המעורים בפרטים מסרו לאתר החדשות האמריקאי "אקסיוס" כי הרצוג זומן בהתראה קצרה לפגישה עם סגנית מזכירת המדינה.

מנהל לשכת רה"מ לשעבר מזהיר: "הכעס האמריקאי יתבטא בדברים קריטיים לקיומנו"
ארה"ב במתקפה על ישראל: "ביטול ההתנתקות - פרובוקציה שמפרה את ההתחייבויות"

לדבריהם, השיחה הייתה קשה מאוד. סגנית מזכירת המדינה  אמרה שהחוק החדש הוא הפרה של ההתחייבות שממשלת ישראל קיבלה מארה"ב, מצרים וירדן רק ביום ראשון האחרון במהלך הפסגה בשארם א-שייח', האמורים למנוע הסלמה ביהודה ושומרון. הפעם האחרונה שבה זומן שגריר ישראל למחלקת המדינה הייתה ב-2010 כשישראל אישרה בניין חדש במזרח ירושלים במהלך ביקורו של סגן הנשיא דאז ביידן במדינה.

לדבריהם, זימונו של הרצוג היה "כתוצאה מכך שהישראלים הלכו רחוק מדי - 'השיפוץ השיפוטי', סמוטריץ' ועכשיו החוק הזה - זה היה פשוט יותר מדי", אמר גורם אמריקאי לאקסיוס. גורם רשמי ישראלי טען שהזימון לא היה סימן למשבר אלא רק דרך של מחלקת המדינה להביא את חששותיו. נתניהו דחה את הביקורת של ממשל ביידן ואמר כי החוק החדש "מביא לקץ לחוק מפלה ומשפיל שאסר על יהודים לחיות באזורים בצפון השומרון, חלק ממולדתנו ההיסטורית" ואמר כי אין בכוונת החוק להביא לבניית ישובים חדשים. 

אישור ביטול חוק ההתנתקות בכנסת. צילום: מועצה אזורית שומרון

הנזיפה הנדירה של ארה"ב באחת מבעלי בריתה הקרובים באה לאחר שבועות של מתיחות מבעבעת בין שתי המדינות. גורמים בממשל האמריקאי טוענים כי הם יודעים שמשבר עם ממשלת ישראל עמד להתרחש בשלב מסוים, אך  הם ניסו לדחות אותו כמה שאפשר. הממשל הביע חשש עוד לפני כניסתו של נתניהו לתפקיד, לרבות בגלל תפקידי השרים.

בזמנו, אמרו גורמים אמריקאים כי ממשל ביידן רצה להימנע מעימות כדי שיוכל לעבוד ישירות עם נתניהו במאבק נגד איראן ועל הרחבת הסכמי אברהם. נתניהו גם ביקש להרגיע את החששות הבינלאומיים בנוגע לממשלתו, ואמר לכלי החדשות בארה"ב כי "ידיו יהיו על ההגה"

המתיחות החלה לבעבע שבועות ספורים לאחר הצגת הרפורמה במערכת המשפט. בכירים אמריקאים, כולל הנשיא ביידן , הביעו דאגה לגבי משמעות התוכנית עבור "הדמוקרטיה בישראל". המתיחות בעבעה גם על רקע מספר תקריות ביהודה ושומרון ולאחר דבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נגד הכפר חווארה ובהמשך לאחר שאמר כי העם הפלסטיני הוא המצאה