ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שני)  כי החליט "לקחת פסק זמן להידברות" ולהשהות את חקיקת הרפורמה המשפטית. נתניהו אמר: "אנחנו נמצאים בנתיב של התנגשות מסוכנת, בעיצומו משבר שמסכן את האחדות הבסיסית בינינו".

הוא הוסיף וטען: "משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות. אני לוקח פסק זמן להידברות. כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני כראש הממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית". 

בעקבות דברי רה"מ: ההסתדרות הכריזה על הפסקת השביתה הכללית
לאחר ההצהרה: ליברמן תוקף את נתניהו - "נחוש להשתלט על בג"צ"

נתניהו פתח ואמר: "לפני 3000 שנים בירושלים התרחש משפט שלמה. 2 נשים באו בפני המלך וכל אחת טענה שהיא האמא האמיתית. המלך ציווה לבתר את התינוק, אישה אחת הייתה מוכנה אבל השנייה סרבה והתעקשה שהתינוק ישאר חי ושם. . אני ער למתח העצום וקשוב לרצונם של אזרחים להפיג את המתח".

הוא הוסיף וטען: "יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את מדינה לגזרים. הוא נוקט אלימות, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור, מלבה מלחמת אחים וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צהל וצהל לא יכול להתקיים עם סרבנות. סרבנות זה קץ המדינה. אני דורש מראשי זרועות הביטחון להתנגד בתקיפות לתופעה, לא להכיל ולא להבין, לעצור אותה".

"אלא שקוראים לסרבנות, לאנרכיה, קורעים את התינוק לגזרים. רוב אזרחי ישראל לא רוצים לקרוע את העם לגזרים. אני אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים. במשך שלושה חודשים קראתי להידברות, אני זוכר שאיננו עומדים מול אויבים, אלא מול אחים. אני אומר כאן ועכשיו - אסור שתהיה מלחמת אחים". 

"אנחנו נמצאים בנתיב של התנגשות מסוכנת, בעיצומו משבר שמסכן את האחדות הבסיסית בינינו. משבר כזה מחייב את כולנו לפעול באחריות. אני לוקח פסק זמן להידברות", טען. "כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות, אני כראש הממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמיתית להידברות אמיתית". 

"אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג הסכמה רחבה. לכן, מתוך אחריות לאומית, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות ולהגיע להסכמה רחבה, לקראת החקיקה במהלך המושב הבא. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור ואף חיזוק של זכויות הפרט".

"אני פונה לתומכי המחנה הלאומי: יש לנו את הרוב לעשות את זה, רבבות הגיעו ל-ים לומר צריך שינוי. אני גאה בכם, אתם לא אזרחים סוג ב'. את הקול שלנו אף אחד לא ישתיק. הגעתם בצורה ספונטנית, עם כל הלב והנשמה. ריגשתם אותי. מבקש דבר אחד - לנהוג באחריות. רוב בציבור מכיר בנחיצות ברפורמה, לא ניתן שיגזלו מהעם את הבחירה. לא נוותר, נעשה ניסיון להשיג הסכמה רחבה".

"אנחנו חיים בדור של תקומה, ההיסטוריה נותנת הזדמנות לבנות את מולדתנו. בקרוב נציין את פסח, ימי הזיכרון והעצמאות, נסב לשולחן החג, נתאבל יחד, נחגוג את עצמאותנו יחד. נוקיר תודה לאנשי הביטחון שלא שוכחים להגן על כולנו כל הזמן. יש לנו גורל משותף וייעוד משותף - להבטיח את נצח ישראל".

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשא הצהרה בתגובה לנתניהו והצהיר: "נכונים ללכת להידברות. עלינו ישב יחד ולכתוב חוקה על ערכי מגילת העצמאות, עלינו לסמוך על הנשיא. זה מה שדרשנו - הידברות אמיתית. אנו לימודי ניסיון מר, נוודא שאין פה שום תרגיל".

"שמעתי את הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו. אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה. מדינת ישראל פצועה וכואבת. אנחנו לא צריכים לשים פלסטר על הפצעים, אלא לטפל בהם באמת. לקראת שנתה ה-75 של המדינה עלינו לשבת ביחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות.
 
"עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות. למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים".

"שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, ״אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות". אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להלחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית".

"מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים. זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד. אנחנו צריכים לבנות היום את המדינה שבה הילדים שלנו יחיו בעתיד.

יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מארק ישראל סלם)

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ מסר: "מברך את נתניהו על ההחלטה לעצור, טוב מאוחר מאשר אף פעם". עוד אמר: "זה לא הזמן לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבנו. קורא להשאיר אותו בתפקיד. עלינו לצאת מאוחדים ומחוזקים. עמדתי ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אזרחים, יש לנו אתגרים אדירים, היחסים עם ארה"ב, המאבק בגרעין האיראני".

"צר לי, שגם בשעות הקשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מלחמה בין הצדדים. לא ניתן להם. העצירה בזכות המחאה המרגשת שנכנסה להיסטוריה, שמאבקם עוד לא תם. אתם אחים שלי ואפעל כמנהיג שרואה את כולם".

"ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו - קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. כולנו צריכים לקרוא פה אחד – לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות. אמשיך להתנגד לממשלה אבל בכל הקשור לשלטון החוק והדמוקרטיה אתמוך בלב שלם. מתכוון להגיע להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא נושיט את ידנו. לא במטרה להכניע אלא להצליח".

"אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכל ולשלוח צוות לשם. נפעל לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את המשילות, לשמור על עצמאות מערכת המשפט. לא נתפשר על עקרונות הדמוקרטיה, על שירות לאזרח, על חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל – נהפוך כל אבן, כדי להצליח. את האלטרנטיבה הרעה לשלטון חוק רק התחלנו לראות – אין לנו את המנדט להיכשל".

"אני יודע עד כמה העם חזק ועד כמה גדולה המשימה שלנו המנהיגים להיות ראויים לו. אני מחויב לפעול כדי שהדמוקרטיה תתחזק, שהעם יהיה מאוחד, ושהביטחון ישמר. בעזרת השם, בעזרת התנהלות אחראית ומנהיגות שרואה את האינטרסים של מדינת ישראל לפני הכל – נעמוד גם באתגר הגדול שניצב מולנו ונצא מחוזקים. זו המשמרת שלנו״.

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

הרצוג שוחח עם נתניהו לפיד וגנץ: בירך על היוזמה וביקש להקים צוותי עבודה מכל צד 

נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי ח״כ בני גנץ. הרצוג ירך על היוזמה להתחיל בתהליך הידברות מיידי שיושק בחסות בית הנשיא, בניסיון להגיע להסכמה רחבה, והנשיא ביקש כי לצורך זה יוקמו צוותי עבודה מטעם כל צד. בנוסף הבהיר כי הוא מתכוון להמשיך ולאפשר לנציגי הסיעות השונות בכנסת, לארגוני החברה האזרחית וגורמים מעוניינים להציג עמדותיהם ורעיונותיהם השונים.

כמו כן, יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ שוחח עם רה״מ ובירך על עצירת החקיקה. במהלך השיחה קרא גנץ לנתניהו להשאיר את שר הביטחון יואב גלנט בתפקידו,

ליברמן תקף: "חייבים להמשיך במחאה"

יו״ר ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן מסר בתגובה להצהרת נתניהו: ״הנאום של ראש הממשלה מוכיח שנתניהו נחוש יותר מאי פעם להשלים את כל החקיקה, כולל חוק יסוד השפיטה והשתלטות על בית המשפט העליון".  

"אין לו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית, אלא כוונתו להמתין לעיתוי נוח, למסמס את המחאה ולהטיל את כל האשמה על האופוזיציה כגורם שלא הסכים לפשרה. לכן אנו חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה על בסיס המפלגות הציוניות ולסיים את המשבר עם הסכמה רחבה על נושא השוויון בנטל, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה".

"למען אחדותנו ולמען עתיד בנינו ובנותינו - צריך להתחיל לדבר כאן ועכשיו. בית הנשיא, משכנו של העם, פתוח להיות מרחב להידברות וגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק בו אנו נמצאים. ״וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על עצירת החקיקה והודיע שהשביתה תופסק. "אני מברך את ראש הממשלה על עצירת תהליך החקיקה ועל הבחירה באחדות העם. אני אהיה הראשון לסייע לראש הממשלה נתניהו, בהובלת משא ומתן ליצירת רפורמה אשר תנוסח בהסכמה משותפת בין הצדדים, ותביא לאיחוד הקרעים בעם. אני קורא לכל חבריי בממשלה ובכנסת, משמאל ומימין, השאירו את האגו בצד וראו את טובת העם ואת עתיד החברה הישראלית לנגד עיניכם. במשמרת שלנו מתרחש אירוע, מהגדולים והקשים בתולדות העם, ועל כולנו לגלות אחריות ומנהיגות למען עתיד ילדינו.

"בעקבות הודעת ראש הממשלה אני מודיע כי תופסק השביתה במשק, עליה הכרזתי הבוקר. אני מודה לכל השותפים למהלך: ראשי המשק ונציגי המעסיקים, ראשי הוועדים, העובדות והעובדים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי ההסתדרות. יחד נחזיר את מדינת ישראל לדרך הנכונה".

גם חיים ביבס, יו"ר מרכז שלטון מקומי, הודיע כי השלטון המקומי ישוב לפעילות מלאה: "ראש הממשלה קיבל את ההחלטה הנכונה. עם השהיית החקיקה, זה הזמן לאיחוי הקרעים שנפערו בעם ולהליך הידברות שיביא להסכמות נרחבות. שמירה על אחדות עם ישראל וביטחון מדינת ישראל הם הדבר החשוב ביותר".