ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, שוחח הבוקר (שלישי) בתכניתם של ניסים משעל וגדעון אוקו ב-103FM על רקע החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט.

שפל דרמטי לליכוד, גנץ גובר על נתניהו בהתאמה לראשות הממשלה | סקר

לשאלת המראיינים האם הפשרה אמיתית או שנתניהו ניסה 'להרוויח זמן', ענה כי "כרגע עדיין אין פשרה, זו רק ההתחלה, זה היה הכרחי. ראית איך לפחות כרגע במערכת הפוליטית אפילו אני הופתעתי מהנכונות המיידית של גורמים בכירים באופוזיציה, של גנץ וגם של יאיר לפיד, שכנראה הבין שצו השעה זה לנסות להגיע לאיזו פשרה. עכשיו נותר לראות האם הרצון מכל הצדדים אמיתי. אני רוצה לקוות שהוא אמיתי, אני כבר יותר מחודשיים קורא לשינוי מסלול, הידברות והסכמה רחבה. אם נעשה את הדברים נכון אני כן מאמין שאפשר להגיע למספר עצום של חברי כנסת שיתמכו בשינויים הנדרשים במערכת המשפט".

עוד המשיך ואמר: "הקואליציה היא לא פשוטה אבל כמו שגם אתמול ראית, כל ראשי הקואליציה יישרו קו, אלה יותר ברצון ובקלות ואלה פחות, אבל בסופו של דבר כולם הבינו שאי אפשר להמשיך במצב שסורר עדיין במדינה. אי אפשר לראות את התמונות האלה של מי הביא יותר מפגינים והמשטרה שמפרידה. זו לא רק דרך לשום מקום, זו דרך לאבדון".

באשר לעיכוב ההצהרה של נתניהו אמש על ההשהייה בחקיקה ומה היו הגורמים לכך, ציין: "כן, היו קשיים קואליציוניים למיטב הבנתי, לא הייתי מעורב בזה בשום צורה כי אני הרגשתי שעם כל הצניעות עשיתי את שלי, הייתי בטוח שהפעם תהיה קריאה לעצירת החקיקה והידברות, ואני חייב לומר שכשבסוף ינואר התחלתי לדבר על הידברות, הפרשנים צחקו בקול רם, בליכוד אמרו שכנראה החלטתי לסיים את הקריירה, כי אז זה נשמע כמו לא יודע מה, והנה ראו פלא כולם מדברים על הידברות והסכמה רחבה. גם עם הקשיים אני חושב שאפשר להגיע".

אחרי שנתניהו הודיע על עצירת החקיקה: הפגנה נגד הרפורמה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

לשאלה האם הקמת משמר לאומי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זה משהו שמקובל עליו, השיב אדלשטיין כי "קודם כל, כעיקרון אני חושב שצריך לתגבר את הכוחות בכל מה שקשור לשמירת הסדר. לא ניסחף לכיוון הזה, זה לא צבא משלו. אלה הבדיחות שלי מתקופתי כיו"ר הכנסת, תמיד הייתי אומר שאני בין האנשים במדינה שיש להם צבא פרטי". 

אדלשטיין נשאל בנוסף לגבי הקשר עם שר הביטחון יואב גלנט לאחר ההודעה על פיטוריו: "יש לי קשר עם גלנט, אבל אתמול כינסתי את וועדת חוץ וביטחון, זימנו את שר הביטחון שמסר לנו את הדיווח על מה שקורה, מה הביא אותו להצהרה. אמרתי בסיכום הישיבה ואומר גם לכם, שמענו סקירה מדאיגה וזו וודאי לא עת להחלפת שר הביטחון". 

בכל הנוגע לאיומים הביטחוניים מהם התריע גלנט בהצהרתו: "אני רוצה להיות מאוד כן ולומר לך - רציתי שחברי כנסת ישמעו את גלנט. אני יודע מה ששר הביטחון יודע, זה לא רק עניין של איומים חיצוניים, גם בצד האדום יש לא מעט איומים אבל גם בצד הכחול התמונה לא פשוטה, בצד הישראלי, בצד שלנו. אני חוזר ואומר - האזהרות של שר הביטחון וודאי שמבוססות על התמונה המלאה שהוא רואה, אבל צריך להבין - האויבים שלנו כרגע מפרשים את המצב בישראל כחולשה, הזדמנות, ועלולים לעשות טעות. מצד שני, בצד שלנו, אני לא מדבר רק על הקריאות לסרבנות שזה דבר בעייתי שאני מגנה אותו ולא מתחבר אליו, אבל המצב שבכל היחידות בצבא, כולל ביחידות הרגישות, הכול הדרדר לוויכוחים פוליטיים והאשמות הדדיות, הצבא הוא צבא העם, מה שקורה בציבור קורה גם בצה"ל. מצב לא רצוי, מסוכן, מקווה שהאווירה תשתנה, יראו את ההידברות, וגם ברחוב וגם במערכת הביטחון יירגעו".

לתהייה האם עצם זה שנתניהו לא מכנס את הקבינט פוגע בביטחון ישראל, אמר אדלשטיין ש"ראש הממשלה לא פעם כינס, עדיין אני חושב שחשוב לכנס את הקבינט, גם החוק מחייב וגם בכלל, במצב שאנחנו נמצאים בו הקבינט מקבל את ההחלטות לגבי התנהלות הממשלה ווודאי שגם הפורום הזה חייב להתכנס. נעקוב אחרי זה כוועדת חוץ וביטחון". 

על הסקרים האחרונים בכלי התקשורת לפיהן מפלגת הליכוד צוללת והאופוזיציה הנוכחית מתחזקת: "הסקרים טובים לאותו יום שעשו אותם. כנראה מה שזיהיתי, מזהה ואני גם מתחבר לגישה הזו, אנשים לא רוצים את הקיטוב, את הקיצוניות, הרשתות החברתיות נותנות ביטוי לאלו שהם בקצה".

לשאלה האם יריב לוין פגע בליכוד, ענה: "אני חושב שנעשו הרבה מאוד טעויות, הצורך בשינויים במערכת המשפט, באיזון בין הרשויות, זה דבר שאני מדבר עליו ופועל כדי שהוא יקרה כבר שנים. אבל זה לא אומר שצריך לבוא עם נבוט, שלא צריך להכין רפורמות מסוג זה. אני חושב שחלק מהטיפול בטעויות זה להפיק לקחים, להבין שעשינו טעויות ולחשב מסלול מחדש".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM