שר האוצר והשר הנוסף במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' פנה היום (ראשון) במכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס וביקש לעצור מיידית את הגשת תשובת המדינה בעניין חאן אל אחמר. "להפתעתי גיליתי כי התשובה אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי ועם מדיניות הממשלה כפי שאני מבין אותה", כתב סמוטריץ'. לדבריו, לפי ההסכם הקואליציוני תשובות המדינה המוגשות לבג"ץ צריכות לקבל את אישורו. "מתוקף סמכותי איני מאשר את הגשת התשובה".

ח"כ מ'עוצמה יהודית' מבטיח: "בעוד חודשיים לא יהיה חאן אל־אחמר"

ח"כ דני דנון תקף: "בקשת הממשלה למחוק את העתירה נגד פורעי החוק בחאן אל אחמר היא שינוי מדיניות מסוכן שמעניק רוח גבית להשתוללות הבנייה הפלסטינית הלא חוקית ביו"ש. כל זה בשעה שכל הפרת בנייה מצד יהודים נתקלת בתגובה מיידית. אני קורא לראש הממשלה למשוך את התגובה המוזרה לבג"צ ולקבוע תאריך לפינוי הישוב הלא חוקי. החוק ביו"ש לא יכול להיות רלוונטי רק כלפי יהודים".

עם זאת, נראה כי לא קיימת משמעות אופרטיבית למכתב של שר האוצר, שהוא בעיקרו פוליטי. הייצוג המשפטי הוא הקובע, וסמוטריץ' מחוייב לעמדת היועמ"שית. במידה והיה מעוניין, יכול היה לבקש יצוג פרטי.

מוקדם יותר היום דווח כי המדינה צפויה לבקש מבית המשפט העליון למחוק את העתירה שהוגשה לפינוי חאן אל אחמר בשל "מגעים להסכם עם התושבים למציאת מקום חלופי". עוד צפויה לחזור המדינה גם היום על טענה שהעלתה בעבר, שלפיה לפינוי הכפר בעיתוי הזה תהיינה השלכות מדיניות וביטחוניות.

לפני כחודשיים קבע בג"ץ כי הדיון על פינוי ח'אן אל-אחמר יתקיים ב-1 במאי. בנוסף, הודיע כי המדינה תצטרך להעביר את תגובתה עד השני באפריל, ולא בג"ץ עשוי לבטל את הדיון ולהורות על פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי. 

השופט סולברג מתח ביקורת חריפה על המדינה ואמר כי "בראייה לאחור, ובמבט צופה פני עתיד, אין בכל אלה כדי להצדיק דחייה כה ארוכה, למשך 4 חודשים נוספים. בפרט, כשלא ניתן לדעת אם בקשת הארכה הנוכחית היא אחרונה, וכאשר הניסיון מלמד, כי דחייה גוררת דחייה, ותשובה מהותית – איִן".  השופט סולברג נימק את החלטתו וכתב כי מדובר בבקשת ארכה תשיעית: "העתירה תלויה ועומדת – זה קרוב ל-4 שנים תמימות. את מורת רוחנו מ'גרירת הרגליים' הבענו שוב ושוב, בשורה ארוכה של החלטות".

חאן אל-אחמר ממוקם על אדמות מדינה בשטח C, כעשרה ק"מ ממזרח לירושלים, בין כפר אדומים למישור אדומים. בית המשפט העליון קבע כי המבנים במקום אינם חוקיים, ואישר מספר פעמים צו הריסה נגדם. על הפינוי המיועד נמתחה ביקורת מצד מדינות באירופה ומצד מחוקקים בארצות הברית. ב-2018 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה שלפיה פינוי המתחם ייחשב הפרה של אמנת ז'נבה.