ברחבי המחוז הקנדי ניו ברונסוויק, קנדה, מספר האנשים הסובלים ממחלת מוח מסתורית שעלולה להיות קטלנית, החל לגדול. תסמינים נוירולוגים כמו הזיות, דלדול שרירים, בעיות ראיה, אובדן זיכרון ותנועות חריגות נראו בשנת 2015 במקבץ קטן של חולים, מה שבסופו של דבר גדל ל-48 מקרים.

כמה מומחים לרפואה ותושבים מקומיים טענו כי מספר האנשים הלוקים במחלה גבוה בהרבה ועלול לעלות על 200. בנוסף, חלק בלתי רגיל מאותם המקרים הם צעירים שאינם מראים בדרך כלל תסמינים דמויי דמנציה או סימנים לבעיות נוירולוגיות אחרות. "אני מודאג במיוחד מהעלייה במספרה של תסמונת נוירולוגית צעירה מוקדמת", כתב הנוירולוג, ד"ר אליאר מררו במכתבו מה-30 בינואר 2023 לקצין הרפואה הראשי של ניו ברונסוויק ולקצין בריאות הנפש הפדרלי הראשי.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הזיות, דלדול שרירים, בעיות ראיה, אובדן זיכרון ותנועות חריגות (צילום: אינג'אימג')
הזיות, דלדול שרירים, בעיות ראיה, אובדן זיכרון ותנועות חריגות (צילום: אינג'אימג')

"במהלך השנה האחרונה, עקבתי אחרי 147 מקרים בין הגילים 17 ל-80. מתוך אלה, מדובר ב-57 מקרים מוקדמים וב-41 מקרים בצעירים", נכתב על ידי מררו, כך לפי עיתון ה"טורנטו סטאר". נכון לשנת 2021, היו תשעה מקרי מוות המיוחסים למחלה מסתורית זו, כך דיווח הדיילי מייל. חקירה ממשלתית ששקלה רעלים סביבתיים כגורם, נפסקה בפתאומיות ב-2021. הסוכנות הממשלתית לרפואה ציבורית ניו ברונסוויק, הכריזה בדו"ח הסופי שלה מחודש פברואר 2022 כי למעשה "אין עדות לגורמי התסמונת הנוירולוגית ולוקים בה מסיבה שאינה ידועה", כך על פי הפודקאסט Canadaland.

ההפרעה עשויה להיות קשורה לשימוש בחומרי הדברה וביניהם ''גלייפוסט'' (צילום: אינג'אימג')
ההפרעה עשויה להיות קשורה לשימוש בחומרי הדברה וביניהם ''גלייפוסט'' (צילום: אינג'אימג')

למרות הטענות, מררו לא ויתר וחשד כי ההפרעה עשויה להיות קשורה לשימוש בחומרי הדברה וביניהם "גלייפוסט" - קוטל עשבים סיסטמטי. במכתבו, הזהיר הד"ר כי בדיקות מעבדה שנערכו לאחרונה לחולים הראו "סימנים ברורים של חשיפה לגלייפוסט", כמו גם תרכובות אחרות הקשורות לקוטלי עשבים, כך לפי הגרדיאן. חומר הדברה זה מכיל זרחן שעלול לגרום למחלות בבני אדם ולמוות בבעלי חיים - כולל חיות מחמד.

המדווחים מתעקשים כי מספר המקרים הוא לפחות ב-200 איש וכי חלק מהחולים נבדקו ונמצאו חיוביים למספר רעלים סביבתיים כולל גלייפוסט ברמות גבוהות - עד פי 40 מהגבול הממוצע - כך דיווח העיתון "טורנדו סטאר". כעת, מדענים מקנדה תוהים מה הסיבה לסגירת תיק החקירה ופועלים כדי לקיים אותה מחדש.