מדענים חשפו סדקי בוץ עתיקים על כוכב הלכת מאדים, המצביעים על כך שהיו עליו חיים בעבר. הרובר קיוריוסיטי של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, חשף את הסדקים על אדמת מאדים בשנת 2021 ותמונותיהם פורסמו זה עתה.

לדברי המומחים, סדקי הבוץ עשויים להוכיח כי מאדים דמה לכדור הארץ לפני כ-3.6 מיליארד שנים, כך לפי המחקר החדש שפורסם ב-Nature. אם תהיתם כיצד סדקים בני מיליארדי שנים עדיין מסוגלים להיראות, התשובה היא שלכוכב האדום אין לוחות טקטוניים בניגוד לכדור הארץ.

הסדקים שתועדו על כוכב הלכת מאדים (צילום: נאס''א)
הסדקים שתועדו על כוכב הלכת מאדים (צילום: נאס''א)

"סדקי הבוץ הספציפיים הללו נוצרים כאשר תנאים יבשים-רטובים מתרחשים שוב ושוב - אולי עונתיים", אמר ויליאם רפין מ-Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie, המחבר הראשי של המאמר. "זו ההוכחה המוחשית הראשונה כך שהאקלים העתיק של מאדים היה דומה לזה של כדור הארץ".

לדברי החוקרים, מחזורים של אקלים רטובים-יבשים יכלו לסייע בייצור מולקולות מבוססות פחמן הנקראות פולימרים - הנחשבים לאבני הבניין של החיים ואפילו של ה-DNA. "המאמר הזה מרחיב את התגליות שהחללית קיוריוסיטי גילתה", אמר אשווין וסוואדה, מדען הפרויקט של המשימה מהמעבדה להנעה סילונית של נאס"א. 

האם אכן היו חיים בחלל? (צילום: רויטרס)
האם אכן היו חיים בחלל? (צילום: רויטרס)

"במשך 11 שנים מצאנו עדויות רבות לכך שהתנאים הקדומים על מאדים היו יכולים לתמוך בחיי חיידקים. כעת, מצאנו עדויות לתנאים שאולי היוו מקור לחיים על הכוכב", סיכם.