התעללות בזקנים והזנחתם הינה תופעה קשה ורחבה, אף יותר ממה שנאנחנו חושבים. מחקרים מצאו כי אחד מכל חמישה זקנים חשוף להתעללות. ההתעללות גוונים רבים לה, ההתעללות אינה מתרחשת רק בבתי חולים או מסגרות מוסדיות כפי שנהוג לחשוב, אלא מתרחשת גם בקהילה, לרוב בבית ועל ידי האנשים הקרובים ביותר לזקן, בני המשפחה המטפלים או מטפלים זרים המתגוררים עמו. היא יכולה להיות פיסית, אך יכולה להופיע גם כניצול כלכלי, התעללות מילולית, מינית, השפלה, הזנחה, הגבלת חירויות בסיסיות ועוד.

חובתנו כבני משפחה או כעובדים במסגרות להתייחס לנושא בשני היבטים: מניעה, זיהוי ודיווח. חשוב להבין כי חובת הדיווח הינה במסגרת חוק העונשין, והסנקציה על אי דיווח היא עונש מאסר. כיצד ניתן למנוע מקרי התעללות? התשובה לכך נעוצה ראשית בהבנה של המושג התעללות בהתייחס לפגיעה במישורים שונים כפי שצוין בפתיח בין במכוון ובין שלא במכוון.

כך נוכל לזהות התעללות, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
כך נוכל לזהות התעללות, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

התעללות בזקנים מתרחשת לרוב בשל הקושי הרב הקיים בטיפול בזקנים, במיוחד זקנים החולים במחלות ניווניות של המוח והירידה הקוגניטיבית, עקב כך הם חסרי מנוחה, חסרי שקט, אינם ישנים שעות רבות, חוזרים על עצמם, כועסים, לעיתים מאשימים את המטפל העיקרי בהזיות שונות שהם חווים, לרוב נמצאים בתנועה בלתי פוסקת ובן הזוג או ילדי המטפל עצמם או המטפל האישי המתגוררים עם הזקן 24/7 מתמוטטים מחוסר מנוחה. ברגעי משבר כאלה יכול והמטפל העיקרי יישבר ויצעק, אולי אף יכה את המטופל לא מתוך כוונה לפגוע, אלא מהסבל והתסכול שהוא בעצמו חווה.

עלינו להיות מעורבים בחייהם של הורנו המזדקנים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
עלינו להיות מעורבים בחייהם של הורנו המזדקנים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

יולי גת, יו"ר קדם האיגוד לקידום קהילות דיור למבוגרים בישראל וגרונטולוגית, המליצה על 5 טיפים שיעזרו לכם לזהות התעללות, למנוע מראש התעללות ולוודא שההורים שלכם או הסבים והסבתות, נמצאים בידיים טובות:

השגחה – להיות מעורבים בחיים של ההורים המזדקנים, לשוחח איתם לפחות פעם ביום ועדיף יותר ולנסות לזהות על פי השיח והדיבור את מצב רוחם, ומצוקות נפשיות. להגיע לבקר בזמנים שונים, בתכנון או בהפתעה, להקשיב להם גם אם נדמה שאינם מדברים לעניין, להיות שם עבורם .

טכנולוגיה – פיתוחים טכנולוגיים רבים קיימים היום לזהות אירועים חריגים שניתן להיעזר בהם, החל ממצלמות שניתן לצפות, סנסורים שמזהים שינויים חריגים, תנועה חריגה, שעונים שמזהים התנהגות חריגה.

מעורבות – התעללות כלכלית יכולה להתבצע במכוון או שלא במכוון ועל מנת להימנע ממצב כזה עלינו לפקוח עין על חשבון הבנק של ההורים ועל השימוש בכרטיסי האשראי שלהם. לעיתים הדבר מתבצע ע"י שיחות טלפוניות של חברות המפתות אותם לבצע רכישות שונות, לעיתים יכולות להיות טעויות שלא במכוון שהבנק מבצע, בני משפחה המנצלים בדרכים יצירתיות את כספם של סבא וסבתא, ואף מטפלים זרים קבועים המנצלים את כרטיס האשראי של המטופלים שלהם.

לדבר על הקשיים (צילום: Freepik)
לדבר על הקשיים (צילום: Freepik)

איוורור – לאפשר לבן הזוג המטפל או למטפל הזר לצאת מעט ולהתאוורר מהאינטנסיביות של הטיפול בזקן. להקפיד לעשות זאת בתדירות המאפשרת באמת חיים שלווים יותר מחוץ לסיר הלחץ שבו הם שוהים. לחלוק איתם בנטל.

שיתוף – לאפשר למטפל העיקרי לדבר על הקשיים, לשתף ברגשות, לעיתים נדרש לצרף איש מקצוע שיוכל לסייע בהתמודדות היומיומית וייתן כלים פרקטיים כדי למנוע מראש הגעה לנקודות קיצון של כעס ואגרסיביות.

חשוב להיות ערניים, להיות מעורבים, אבל לא פחות חשוב: לא לפגוע בפרטיות ואת המעורבות והפיקוח לבצע בעדינות, בסבלנות ותוך שמירה על כבודם ורצונותיהם של ההורים.