השאלה "מה שלומך?" היא השאלה הכי חסרת תועלת בתקשורת שבין אנשים. הרי האדם ששואל לא באמת רוצה לדעת, והאדם שמגיב לא אומר את האמת. מה שבא לאחר מכן הוא הזדמנות אבודה וחילופי דברים חסרי משמעות. אבל המפתח להפיק את המירב משיחות חולין, על פי חוקרים מאוניברסיטת "הרווארד" שבארצות הברית, הוא פשוט לשאול את האדם השני שאלות המשך. בסדרה של ניסויים ניתחו החוקרים יותר מ-300 שיחות מקוונות ומצאו כי אלה שנשאלו שאלות מעקב משמעותיות יותר (כגון שאלות שאינן "מה שלומך?" או "מה אתה עושה?"), מצאו את האדם השני הרבה יותר חביב.

צעד חריג: קנדה פרסמה אזהרת מסע לארה"ב לאזרחיה הלהט"בים
תאונה מזעזעת: המעלית צנחה בפתאומיות - זה מה שקרה לנוסעים שהיו בה | צפו

"כאשר אנשים מונחים לשאול יותר שאלות, הם נתפסים כבעלי היענות גבוהה יותר, מבנה בין-אישי שלוכד הקשבה, הבנה, אימות ואכפתיות", כתבו החוקרים.

אז איך עוברים מלהיות כבול לשון לאדם כריזמטי ומעניין? זה תלוי בשאלה שאתם מתחילים איתה, ואז אתם יכולים להתמקד בזרם של שאלות המשך.

הנה שבע טקטיקות לניהול שיחה משמעותית עם הבוס או עם קולגות בעבודה (ובכלל בחיים), עליהן המליץ גארי ברניסון, מנכ"ל "Korn Ferry", חברת ייעוץ גלובלית המסייעת לחברות לבחור ולהעסיק את הכישרונות הטובים ביותר:

השתמשו בטריק ה-ACT כדי להתחיל חיבור

מתי בפעם האחרונה הייתם בפגישה שלא התחילה בשיחת חולין? זוהי דרך טבעית עבור אנשים להתחבר. התחילו בשאלה שתהפוך לשיחה שעומדת בקריטריונים של ה-ACT (אותנטיות, חיבור ונושא שקשור אליכם)

חלק מהשאלות הללו עשויות להיות:

"מה הלך הרוח הנוכחי שלך?"
"למה אתה מצפה השבוע?"
"אתה מזכיר לי מישהו מפורסם, אבל אני לא זוכר את מי"

דברו על משהו אישי

דיבור על מזג האוויר, עומסי תנועה וספורט הם "שוברי קרח" פחות מוצלחים. נסו להתקדם מעבר לנושאים הקלישאתיים האלה לדברים שהם יותר חשובים ואישיים עבורכם.

להיות ברגע ולהתבונן בסביבה שלך

פקחו את עיניכם לפני שאתם פותחים את הפה. מצאו משהו להתמקד בו בסביבה שלכם, כמו יצירת אמנות על הקיר, גאדג'ט מוזר או תמונה משפחתית על השולחן של האדם השני, קסדת מכונית מרוץ, מטבעות מפוזרים ממדינות שונות וכן הלאה. חייב להיות משהו שיעורר שיחות חולין ויעזור להוביל את השיחה ביניכם.

נניח שאתם מדברים עם מנכ"ל של חברה גדולה שעומד לפרוש, והבחנתם בשורה של קרטונים ריקים לאורך קיר משרדו של המנכ"ל. אתם יכולים להתחיל עם השאלה, "כמה קשה לך לעזוב את העבודה הזאת?" זה יוביל לדיון הרבה יותר עמוק וחושפני רגשית, וזה לעולם לא היה קורה אם לא הייתם שמים לב לקרטונים האלה.
 
שתפו בחדשות

אם יש לכם "חדשות", שתפו אותן: "אימצתי חיית מחמד בסוף השבוע" או "בני בן ה-6 רכב על אופניים בפעם הראשונה אתמול!". תאמינו או לא, רוב האנשים באמת רוצים לדעת יותר על אחרים, במיוחד אם שניהם עובדים באותה חברה.

אם אתה חדש בחברה ומוביל צוות, למשל, התחל את הפגישה הראשונה שלך בכך שתסתובב בחדר ותבקש מכל אחד לומר דבר מעניין אחד שקרה לאחרונה בחייו. כתוצאה מהשיתוף הרגעי הזה, אפשרתם לכולם להרגיש מחוברים יותר באופן אישי ואמיתי זה לזה.

המטרה היא להיות אמיתי ולא פשוט להמציא משהו. אחרת, אתם גם משקרים וגם מסתכנים בכך שלא תדעו כיצד לענות על שאלות המשך בנושא.

דברו קודם

בפגישה, ישיבת צוות או שיחה שמערבת מספר אנשים, בין אם אתם נפגשים פנים אל פנים ובין אם אתם משוחחים בשיחת ועידה בטלפון או בזום - אל תמתינו, דברו. אם תחכו, סביר להניח שיקרו שני דברים: אחד, מישהו אחר יעיר את ההערה שרציתם להעיר, והשני, הקולגות שלכם ישתלטו על העניינים עם שאלות המשך משלהם. אתם תלכו לאיבוד בשיחה הנגדית ותפספסו את ההזדמנות שלכם.

ישיבת צוות (צילום: אינגאימג')
ישיבת צוות (צילום: אינגאימג')

זה לא רק מה שאתם אומרים

לא משנה מה או כמה תגידו. טון הדיבור, הבעת הפנים וקשר העין שלכם ישדרו הרבה יותר. הסתכלו על האדם השני כשאתם מדברים, לא על השולחן בחדר הישיבות או על הקיר. בטלפון, חייכו - זה יגרום לקולכם להישמע חם יותר. זה לא רק מה שאתם אומרים, אלא איך אתם אומרים את זה, שיעזור לאחרים להתחבר אליכם.

פשוט תעשו את זה

עבור מופנמים, שיחת חולין יכולה להיות לא נעימה ומביכה. אם אתם שומרים על שתיקה ולא מדברים באותם רגעים לפני תחילת פגישה או כאשר אתם נמצאים לבד עם הבוס במעלית, אתם מסתכנים בלהיות בלתי נראים. כשאתם מתאמצים לדבר, אחרים יקשיבו ויתחברו אליכם.