ברחבי העולם חוגגים היום (ראשון) את יום הקפה הבינלאומי, אך לצד החגיגות מרחף איום על עתידו של המשקה שבלעדיו חיינו אינם חיים, ועלול להפוך למצרך מותרות. שינויי האקלים מאיימים על חקלאות הקפה, ותעשיית הקפה - מחקלאים ועד בריסטות - מתקשה למצוא פתרונות.

חיסול לאור יום: עבריין מוכר בדרום נרצח ביריות באשקלון
גירושין בצפון הארץ: הגיעה עם בעלה לכנס מחזור - ונטשה אותו לטובת אהבת נעוריה

"יש מחקרים שצופים שעד 2050 האזורים המתאימים לגידול קפה יצומצמו בחצי", אמר החוקר פון לובן ממכון פוטסדאם לחקר שינויי האקלים בגרמניה, והוסיף כי הדבר ישפיע במיוחד על מדינות כמו וייטנאם וברזיל, שתי יצרניות הקפה הגדולות בעולם.

פון לובן סבור שהסיבה לכך נעוצה בצמח הקפה עצמו: "זה צמח קטן ועדין מאוד, הוא לא אוהב מזג אוויר חם מדי, יבש מדי או לח מדי. הוא זקוק לתנאי צל מאוד ספציפיים ולאדמה עשירה בחומרים מזינים", אמר והוסיף כי לשינויים קלים יש השפעה ישירה על התפוקה והאיכות של פולי הקפה. "טמפרטורות גבוהות מפעילות לחץ רב על הצמח ויכולות לפגוע בו".

הולגר ברייבש, מנכ"ל איגוד הקפה הגרמני בהמבורג, מדגיש כי "קפה הוא מוצר רגיש מאוד, הגדל רק באזורים ספציפיים מאוד בעולם, במה שמכונה חגורת הקפה סביב קו המשווה".

קפוצ'ינו (צילום: אינג'אימג')
קפוצ'ינו (צילום: אינג'אימג')

כדי להבטיח את השטחים החקלאיים שם, החקלאים הסתמכו על חקלאות מעורבת, כלומר גידול מקביל של עצי קפה עם צמחים אחרים. לדבריו, הדבר מספק הגנה טובה יותר מפני רוח ושמש.

גישה אחרת היא לפתח מינים חדשים ועמידים יותר לאקלים, מסביר ברייבש. "קפה, למרות היותו אחד הגידולים היקרים ביותר בעולם, הוא גם אחד הגידולים הלא נחקרים ביותר", אמר והסביר כי עיקר צריכת הקפה מבוססת על שני זנים בלבד, ערביקה ורובוסטה.

על פי פון לובן, ישנם "כ-130 סוגי קפה בר המוכרים לנו בטבע". חלקם עמידים יותר לחום או למזיקים מסוימים, ולכן ניתן לגדלם ישירות או להשתמש בהם בפיתוח בני כלאיים.

עם זאת הדגיש החוקר, כי לא מדובר בפתרון מהיר, שכן לצמח הקפה לוקח שלוש שנים להשיק את היבול הראשון שלו, וניתן לנצל אותו במשך שלושה עשורים בממוצע.