למרות שכלבים או חתולים אינם מבינים מהי מלחמה או את משמעותה, נפילת טילים מעוררת המון חרדה, בעיקר כאשר לא יודעים כיצד להתנהג. חברינו ההולכים על ארבע אינם מאזינים לחדשות או מבינים את המשמעות של אזעקת צבע אדום ולכן מצויים בחרדה עצומה כאשר הם נמצאים תחת מתקפת טילים. כיצד לנהוג בעת התקף חרדה של חיית המחמד? איך תזהו חרדה בבעלי החיים שלכם? איך להיערך לשעת חירום עם הכלב או החתול? ד"ר דיויד רוזנבלט, וטרינר, ואורלי זכאי, מומחית לרפואה סינית לבעלי חיים ויועצת התנהגות חתולים מטעם חברת "ביופט", מסבירים.

היום השני למלחמה: מעל 600 נרצחים, נמשכים חילופי הירי בעוטף
"צלפו לי במצלמה, לא היה שום מידע": התצפיתנית בעוטף משחזרת את רגעי האימה

כיצד תזהו חרדה אצל חיית המחמד שלכם?

המציאות הקשה השוררת באזורים שונים בארץ, עלולה לגרום לחרדות רבות לתושבים המצויים בטווח הרקטות והפעילות המבצעית. גם חיות המחמד הרבות המצויות בטווח זה עלולות לסבול מחרדה, עקב רעשי ההתפוצצויות והאזעקות ובעיקר עקב הלחץ המופגן על ידי בני המשפחה. דוגמאות מן העבר מספרות, כי בעת חרדה היו מקרים של כלב אשר פרץ את התריסים וקפץ מקומה שנייה, וכלב אחר קפץ דרך חלון זכוכית.

אצל כלבים, החרדה יכולה לבוא לידי ביטוי בנביחות בלתי פוסקות, רעידות בכל הגוף, הטלת שתן בבית והקאות. אצל חתולים, לא נתקל הרבה בפוביות של רעש. חתול שמגיב לרעש ימצא מקום מפלט ויתחבא בו. החתולים מגיבים להתנהגות שלנו בזמן שנשמעת אזעקה. כך שכמו שאנחנו ברגע שיש אזעקה קופצים, אוספים מה שצריך ורצים למקום אחר, גם החתול יברח מיד למקום אחר, או יסתתר מתחת לספה - תגובה זו היא להתנהגות שלנו, ולאו דווקא לאזעקה עצמה. החתול חש באותו רגע שמשהו מסוכן קורה, ומיד יצר ההישרדות שלו עובד והוא צריך "לבחור" אם לברוח או לתקוף. תזכרו שכל פעולה שחתול עשה, הוא עושה מתוך יצר הישרדות, ובמיוחד במקרים כאלה.

איך אפשר לעזור להם? 

כלבים: 

ככל הניתן, יש להימנע משחרורם לשיטוט עצמאי ברחובות. מומלץ שהכלבים יסתובבו כשהם קשורים לרצועה. בנוסף, יש להימנע מהשארת שערים פתוחים.

ניתן ללמד את הכלב להגיע לממ"ד יחד עם בני המשפחה עם שמיעת האזעקה, וזאת על ידי שימוש בצעצוע אהוב או בצ'ופר החביב במיוחד על הכלב, באמצעותו ניתן "לשכנע" את הכלב כי הכניסה לממ"ד איננה מפחידה אלא דווקא הזדמנות לחוויה ול"שעת משחק" נעימה.

כדאי לנצל את ההפוגות באזעקות לטיולים עם הכלב (צילום: באדיבות ביופט)
כדאי לנצל את ההפוגות באזעקות לטיולים עם הכלב (צילום: באדיבות ביופט)

כשנשמעת אזעקת צבע אדום, כדאי להגביר רעשים אחרים בבית (לדוגמא: רדיו, טלוויזיה וכדומה), וזאת על מנת "לעמעם" את רעש האזעקה או נפילת הטילים ולמנוע בריחה של הכלב אל מחוץ לטווח ראייה.

כדאי לנצל את ההפוגות בין האזעקות לצורך טיולים רגליים עם הכלב. הטיולים יעזרו לכלב (ולבעליו) להוציא אנרגיה, ובנוסף ישדרו לכלב "עסקים כרגיל" וישמרו על שגרת החיים המוכרת לו. 

חתולים:

החזיקו שימורים או חטיף טעים אצלכם בכיס, ומיד תציעו לחתול לבוא לאכול תוך כדי שאתם מתקדמים לכיוון הממ"ד. אם האוכל מספיק טעים ומפתה יש סיכוי טוב יותר שהחתול יבוא אחריכם.

הכינו מראש מים ואוכל לחתול בממ"ד ותפתו אותו במהלך היום כשאין אזעקה, להיכנס לאכול את החטיפים והאוכל הטעים שם.

הצטיידו בצעצועים שיעסיקו את החתול (צילום: באדיבות ביופט)
הצטיידו בצעצועים שיעסיקו את החתול (צילום: באדיבות ביופט)

אל תסגרו אותו בממ"ד כשאין אזעקה, כדי שלא יכנס ללחץ ויסרב להיכנס לשם שוב.

תכינו מראש גם צעצועים, כמו חכה, כדור ועוד ושחקו איתו בממ"ד כדי להעסיק אותו ולשמור עליו רגוע יחסית.

שנדע ימים שקטים יותר!