לפני כשבועיים, שמו של יחיא סינוואר, מנהיג החמאס, חזר לכותרות לאחר שתואר כעומד בראשה של מתקפת הפתע הרצחנית של גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס על יישובי עוטף עזה בבוקר יום שבת, ה-7 באוקטובר.

מי הוא יחיא סינוואר שהוגדר "אדם מת"?

במהלך שני עשורים, שהה סינוואר בבתי הכלא בישראל שם למד עברית שוטפת. מאז הוא צופה בערוצי החדשות של התקשורת הישראלית וקורא עיתונים מקומיים תוך שהוא עוקב אחר המתרחש ומשתמש במידע לצורך לחימה.

מאז יום שבת, ה-7 באוקטובר, הגדיר דובר צה"ל את סינוואר כ"אדם מת", יחד עם מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד אל-דייף, ומצא את השניים אשמים בתכנון הפיגוע שהביא לרצח של 1,400 ולחטיפתם של כ-212 בני אדם. צה"ל דיווח כי הוא נמצא בעקבותיו של מנהיג החמאס שככל הנראה מסתתר במבוך המנהרות שמשמש את גדודי אל-קסאם בעזה.

יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר (צילום: רויטרס)

כמנהיג חמאס בעזה, סינוואר הוא חלק ממבנה ההנהגה המורכב והסודי של ארגון הטרור, הכולל את הזרוע הצבאית והזרוע הפוליטית שלו, כך לפי הדיווח ב-וול סטריט ג'ורנל. הוא נבחר למפקד התנועה ב-2017 וירש את מקומו של איסמעיל הנייה, שעבר לתפקד כראש הפיקוד הכללי בדוחא וירש את כסאו של חאלד משעל.

סינוואר נולד בתחילת שנות ה-60 במחנה פליטים בתוך רצועת עזה, הפך לפעיל והיה מקורב למייסד חמאס, השייח' אחמד יאסין שחוסל על ידי ישראל בשנת 2004. הוא למד באוניברסיטה האסלאמית בעזה, וסיים את לימודיו לתואר ראשון בלימודים ערביים.

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה (צילום: רויטרס)
יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה (צילום: רויטרס)

סייע בהקמת הזרוע הצבאית

כאשר חמאס הפך מתנועה דתית לארגון טרור במהלך ההתקוממות הפלסטינית בסוף שנות ה-80, סינוואר פעל להקמת זרוע צבאית והקים יחידה לביטחון פנים שצדה משתפי פעולה עם ישראל. ב-1988 הוא נעצר ובהמשך הורשע ברצח פלסטינים ששיתפו פעולה עם ישראל ונידון לארבעה מאסרי עולם.

בכלא הישראלי, היה ידוע גם כמי שמסוגל לרקום קשרים טובים עם אנשי הביטחון הישראלי, בילה שעות בשיחות עם אסירים ישראלים, למד את התרבות הישראלית ו"היה מכור לערוצי טלוויזיה ישראלים", כך לפי דיווחים. בשלב מסוים במהלך מאסרו, התברר כי סינוואר סובל מגידול סרטני במוח והוא נותח בבית חולים בישראל וניצל.

שוחרר בעסקת שליט

ב-25 ביוני 2006, חוליית מחבלי חמאס חדרה לשטח ישראל וחטפה את גלעד שליט שהיה אז חייל צה"ל בשירות סדיר. כעבור חמש שנים וארבעה חודשים, בשנת 2011 שוחרר שליט בעסקה שכללה את שחרורם של 1,027 אסירים ביטחוניים - ביניהם סינוואר. לאחר שחרורו, הוא הפך במהירות לחבר התנועה ובשנת 2017 הוא נבחר בבחירות פנימיות למנהיג חמאס ברצועת עזה.

יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר לאחר השחרור עם איסמעיל הנייה (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

בינתיים, מאז מתקפת הפתע של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי בבוקר יום שבת, ה-7 באוקטובר, חג שמחת תורה, הופצץ ביתו של סינוואר בחאן יונס. מאז, הכריז דובר צה"ל כי מנהיג החמאס נחשב ל"אדם מת".