חובבי כוכבי הלכת שימו לב: טבעות שבתאי האייקוניות ייעלמו משדה הראייה של כדור הארץ בעוד 18 חודשים, ב-19 ביולי 2025, כך לפי סוכנות החלל נאס"א. הסיבה לכך היא ששבתאי מוטה מעט ביחס לכדור הארץ, וב-2025 זווית ההטיה תהיה כזו שתגרום לטבעות להיראות כקו כמעט בלתי נראה.

הטבעות של שבתאי הן סדרה של טבעות פלנטריות מסביב לכוכב הלכת והן מכילות בעיקר קרח ואבק. הן משתרעות בשטח של בין 70,000 עד 140,000 ק"מ במקומות מסוימים. עם זאת, הן דקות במיוחד (בעובי של כ-10 מטרים) בטבעות הראשיות, מה שגורם להן להיעלם כשהן נצפות מהצד.

נאס''א אישרה כי לחובבי הכוכבים יש עד 2025 לצפות בטבעות של שבתאי (צילום: נאס''א)
נאס''א אישרה כי לחובבי הכוכבים יש עד 2025 לצפות בטבעות של שבתאי (צילום: נאס''א)

כיום, טבעות שבתאי מוטות כלפי מטה לכיוון כדור הארץ בזווית של 9 מעלות, ובשנת 2024 זווית זו תצטמצם ל-3.7 מעלות בלבד. הפעם האחרונה שבה התרחש אירוע אסטרונומי נדיר מסוג זה, הייתה בספטמבר 2009, ולפני כן, הוא לא התרחש מאז פברואר 1996.

הטבעות לא ייעלמו לתמיד, כוכב שבתאי (צילום: רויטרס)
הטבעות לא ייעלמו לתמיד, כוכב שבתאי (צילום: רויטרס)

עוד נטען כי הן לא ייעלמו לתמיד ויחזרו להופיע במלואן לאחר שהנטייה של שבתאי תשתנה שוב - תופעה שצפויה לקרות בשנת 2032. הטבעות הללו, שעשויות בעיקר מקרחונים, סלעים ואבק שנלכדו על ידי כוח המשיכה של כוכב הלכת, נוצרו מהברים של שביטים, אסטרואידים וירחים ש"התנפצו" על ידי כוח המשיכה העוצמתי של שבתאי.

ההיעלמות של טבעות שבתאי היא אירוע נדיר, וחובבי אסטרונומיה מוזמנים לצפות בה. זוהי הזדמנות ייחודית לראות את כוכב הלכת כפי שהוא ללא הטבעות המקיפות אותו.