על פי תחזית של מדענים, השנה הנוכחית צפויה להיכנס לספרי ההיסטוריה כשנה החמה ביותר שנמדדה אי פעם. חודש אוקטובר שהסתיים לא מכבר היה החודש החם ביותר מאז החלו במדידת הטמפרטורות, כשהממוצע העולמי הגיע ל-1.7 מעלות מעל הרמה שאפיינה את חודש זה בסוף המאה ה-19.

"אנו יכולים לומר בביטחון רב כי 2023 תהא השנה החמה ביותר שידע העולם, והיא כבר עתה גבוהה ב-1.43 מעלות מממוצע טרום העידן התעשייתי", אמרה סמנתה בורגס, סגנית מנהל שירות שינוי האקלים של קופרניקוס. "תחושת הדחיפות לפעולה נחרצת בנושא האקלים לקראת ועידת האקלים COP28 מעולם לא הייתה מאולצת יותר".

זיהום האוויר בבנגקוק, תאילנד (צילום: רויטרס)
זיהום האוויר בבנגקוק, תאילנד (צילום: רויטרס)

החוקרים מצאו כי אוקטובר 2023 היה החודש החם ביותר שנמדד אי פעם בכדור הארץ. זאת כשהטמפרטורות הממוצעות היו גבוהות ב-1.7 מעלות מאלו שאפיינו את אוקטובר בסוף המאה ה-19. בעקבות שריפת דלקים מאובנים והרס בתי גידול טבעיים, האנושות שיחררה לאטמוספירה גזי חממה שהעלו את טמפרטורת כדור הארץ ב-1.2 מעלות מאז המהפכה התעשייתית.

גל חום באירופה (צילום: רויטרס)
גל חום באירופה (צילום: רויטרס)

על פי התחזיות, טמפרטורות שיא אלה נובעות משילוב קטלני של זיהום גזי חממה, חזרתו של תופעת אל ניניו - תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של כמה חודשים - וגורמים נוספים. ועידת האקלים הקרובה COP28 מהווה הזדמנות חשובה עבור מנהיגי העולם לנקוט צעדים ממשיים להפחתת פליטות גזי החממה ועמידה ביעדי הסכם פריז, כדי לבלום את ההתחממות המסוכנת של כדור הארץ.