האם המין האנושי עומד בפני סכנה קיומית מצד בינה מלאכותית? מחקר חדש מספק תשובות מדאיגות לשאלה זו. על פי תוצאותיו, 58% מחוקרי הבינה המלאכותית מאמינים שיש סיכוי של 5% להכחדה או תרחישי אימים אחרים שייגרמו על ידי AI.

החוקרים צופים כי AI תוכל לבצע בהצלחה משימות ספציפיות בעשור הקרוב, כגון כתיבת שירים ברמה של טיילור סוויפט או בניית מערכת עיבוד תשלומים מאפס. משימות מורכבות יותר, כגון התקנת מערכת חשמל או פתרון תעלומות מתמטיות, צפויות לקחת זמן רב יותר לעיבוד – אך בהחלט יכולות להתרחש במהלך חיינו.

בינה מלאכותית   (צילום: אינג'אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג'אימג')

למרות זאת, המדענים מדגישים כי אין סיבה להזעיק את האזעקה. המחקר - הגדול מסוגו עד כה - הזמין חוקרים לחלוק את דעותיהם על לוחות הזמנים של התקדמות ה-AI ואבני הדרך העתידיים, כמו גם על ההשלכות החברתיות, הטובות והרעות, של טכנולוגיה זו. מחברי המחקר מסייגים בכך שחוקרי AI אינם בהכרח מומחים בתחום ניבוי ההתקדמות בתחום. בנוסף, "לסוגים כאלה של מחקרים אין היסטוריה מוצלחת מספיק" בחיזוי הישגי AI, כך שאין צורך לדאגה מיידית.

הסיכוי שבינה מלאכותית תתעלה על בני אדם בכל משימה עד 2047 נאמד ב-50%, והסיכוי שכל המשרות האנושיות יהפכו אוטומטיות לחלוטין עד 2116 היה 50%. עם זאת, שתי ההערכות מוקדמות יותר מאלה שניתנו בגרסת 2022 של אותו סקר. עם זאת, חלק מהחוקרים הביעו דאגה משמעותית או חריפה לגבי תרחישים כמו זיופים, מניפולציה של דעת קהל, נשק מתוכנן, שליטה רודנית, פער כלכלי הולך ומחריף, הפצת מידע מטעה ודרדור של ממשל דמוקרטי.

בינה מלאכותית  (צילום: אינג אימג')
בינה מלאכותית (צילום: אינג אימג')

"כבר עכשיו יש לנו את הטכנולוגיה שיכולה לערער ברצינות את הדמוקרטיה (האמריקאית)", אמר אמיל טורס מאוניברסיטת קייס וסטרן ריזרב בקליבלנד לניו יורק פוסט. "נראה מה יקרה בבחירות 2024".

האם בינה מלאכותית אכן מהווה איום קיומי על האנושות? התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית. מצד אחד, אין ספק ש-AI היא טכנולוגיה חזקה עם פוטנציאל לשינוי משמעותי של העולם. מצד שני, חשוב לזכור ש-AI היא עדיין טכנולוגיה חדשנית, וההשלכות שלה ארוכות הטווח אינן ברורות לחלוטין.