צעיר מפלורידה עבר ניתוח מוח כשהוא ער לגמרי. הזוי? לא אם תשאלו אותו. הצעיר לקח את האירוע צעד אחד קדימה וניגן בגיטרה בזמן שהרופאים הסירו גידול מראשו.

בדרך לשיפא 2? צה"ל מאותת לחמאס - אנחנו בדרך למבצר של ח'אן יונס
המשוואה השתנתה: צה"ל במתקפה העוצמתית ביותר בלבנון מתחילת המלחמה

לכריסטיאן נולן, גיטריסט, היה גידול באונה הקדמית הימנית של מוחו שהתחיל לגרום לתסמינים. הצוות הנוירולוגי ממרכז הסרטן בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מיאמי שבפלורידה רצה שנולן ינגן על הכלי כדי שהם יוכלו להגן על מיומנותו הידנית בזמן שהם מסירים את הגידול.

"לכריסטיאן היו בעיות עם הצד השמאלי של גופו, במיוחד ביד שמאל שלו. הוא הבחין בבעיות במיומנות שלו שהשפיעו על יכולתו לנגן בגיטרה", אמר ד"ר ריקרדו קומוטר, מנהל התוכנית לגידולי מוח במרכז, לאתר "פוקס ניוז".

נולן נזקק לניתוח כדי לאשר את האבחנה ולקבוע את סוג הגידול - שכן לכל גידול יש אפשרויות טיפול שונות, ציין ד"ר קומוטר - וגם כדי להסיר ממנו כמה שיותר.

הניתוח נקבע ל-10 ימים לאחר גילוי הגידול - ונולן הופתע כשהרופאים שאלו אם הוא יהיה מוכן להישאר ער ולנגן בגיטרה לצורך ההליך.

"כאשר הגידול קרוב לחלק קריטי במוח ששולט ביכולת לדבר או להבין שפה או לנוע - אנחנו רוצים לבצע את הניתוח כשהמטופל ער כדי לפקח עליו כל הזמן בשביל לא לפגוע בתפקוד. כשהמטופל ישן, לצוות הניתוח אין את היכולת לקבל משוב", אמר הרופא. "הניתוחים הופכים למעשה הרבה יותר מסוכנים כי אפשר להוציא גידול ולגרום בטעות לנזק אמיתי מבלי לדעת זאת".

כשהרופאים הציגו את האפשרות לנולן, הוא אמר שבהתחלה זה "לא נראה אמיתי".

"שמעתי על ניתוחים מהסוג הזה שנעשו בתוכניות ובסרטים", אמר ל"פוקס ניוז". "הרגשתי שזו חוויה כל כך ייחודית שלא יכולתי לוותר עליה - במיוחד כשהמיומנויות המוטוריות שלי בסכנה".

צוות ההרדמה הרדים את נולן בשביל השלב הראשוני של ההליך, אך בהמשך העיר אותו. ברגע שהוא התמצא במה שקורה, הצוות המטפל נתן לו גיטרה וביקש ממנו לנגן. "עם ההתעוררות, זה היה מדהים לראות את הכל סביבי ולהילחם בתגובה הטבעית לשבת", נזכר נולן. 

לאחר שאחד מחברי הצוות המטפל הניח על נולן יד כדי למנוע ממנו להתיישב, הוא אמר שנזכר במה שקרה. "הייתי צריך רק לנשום ולהישאר רגוע". במהלך הניתוח הוא ניסה לנגן כמה שירים.

"כשסיימנו את הטיפול בחלק האחורי של הגידול, שמנו לב שתפקוד היד שלו התחיל לרדת", אמר ד"ר קומוטר. "הגידול נגע והתממשק לחלק במוח השולט בתנועת היד. למרבה המזל, הצלחנו להסיר את כל הגידול ולא לפגוע בידו".

"זה מטורף", אמר נולן במהלך הניתוח.

"רוב החולים שעוברים ניתוח כשהם ערים מסוקרנים מהתהליך", אמר הרופא. "אנחנו אומרים להם שהם יהיו מסוגלים לדבר ולהזיז את הידיים או הרגליים שלהם כדי שנוכל לבחון אותם כל הזמן".

"ניתוח עם בדיקה נוירולוגית מתמשכת מוביל לתוצאות תפקודיות טובות יותר ולפחות ליקויים נוירולוגיים", הוסיף. 

"ככל שאתה משתמש בפחות הרדמה במהלך הניתוח, המטופל מתאושש בצורה טובה יותר", ציין. "ככל שהם מתעוררים מהר יותר, הם קמים ומסתובבים מהר יותר, ואז הם הולכים הביתה מהר יותר".
 
"בלי לקבל משוב רציף מהמטופל, הצוות הניתוחי לא יכול להיות אגרסיבי עם הסרת הגידול", הסביר ד"ר קומוטר. "אנחנו מוציאים רק את מה שאנחנו יודעים שהוא בטוח בטוח, ואנחנו משאירים כל דבר שבספק".

"כריסטיאן עשה את זה נהדר, הוא הלך הביתה יום אחרי הניתוח. הוא אומר שאיכות החיים שלו טובה יותר ממה שהייתה אי פעם, אז אני חושב שההחלמה שלו הייתה יוצאת דופן", סיכם.