שנת הלימודים האקדמית רק החלה, והיא כבר מתגלה כמאתגרת. המלחמה המתמשכת בעזה השפיעה ומשפיעה על סטודנטים רבים, אם עקב שירות מילואים ואם בגלל קרובי משפחה וחברים  בצבא, מפונים, הרוגים או שבויים.

הפרעות בריכוז, שגם ככה כבר נפוצות בקרב סטודנטים רבים, החריפו בנסיבות אלו. למרות האתגרים הללו, ישנם דרכים בהם ניתן להתגבר עליהם ולנסות להצליח לעבור את המבחנים. להלן שבעה טיפים שיעזרו לשפר את הריכוז:

תקופת מבחנים (צילום: אינג אימג')
תקופת מבחנים (צילום: אינג אימג')

תזונה

תזונה מאוזנת חיונית לשמירה על מיקוד. מחקרים הראו כי צריכת מזונות עשירים בחומצות שומן אומגה 3, נוגדי חמצון ופחמימות מורכבות עשויה לשפר את תפקוד המוח. אומגה 3, המצויה בדגים ובזרעי פשתן, ידועה כמסייעת בבריאות המוח. נוגדי חמצון, שניתן לצרוך אותם בפירות וירקות, הוכחו כעשויים להגן על המוח מפני נזק. פחמימות מורכבות, המצויות בדגנים מלאים ובקטניות, מספקות אספקה קבועה של אנרגיה למוח. שתייה מספקת היא גם רכיב משמעותי לריכוז, לכן, שאפו לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום. בנוסף, מזונות מסוימים כמו אוכמניות, כורכום, ברוקולי, זרעי דלעת, שוקולד מריר, תפוזים ותה ירוק עשויים לפי כמה מחקרים להגביר את תפקוד המוח.

משחקי ריכוז

משחקים הדורשים מיקוד יכולים לעזור באימון המוח לריכוז טוב יותר. אלה כוללים בין היתר חידות כמו סודוקו, משחקי זיכרון, או אפילו משחקי מחשב מסוימים הדורשים חשיבה אסטרטגית. משחקים אלה מאתגרים את המוח ועוזרים בשיפור היכולת להתמקד ולהתרכז. בנוסף, הם גם יכולים להיות הפסקה מהנה וחשובה מהלימודים! 

מדיטציה ומיינדפולנס

מדיטציה יכולה לעזור להרגיע את הנפש, להפחית מתח ולשפר את המיקוד. אפילו מספר דקות של מדיטציה יומית יכולות לעשות הבדל משמעותי. ישנם באינטרנט מקורות הדרכה רבים וזמינים כדי להתחיל (אפליקציות, סרטונים וכד') . ניתן גם לנסות תרגילי מיינדפולנס, הכוללים התמקדות בנשימה או בתחושות בגוף. תרגילים אלו מאפשרים להישאר נוכח וממוקד. תרגול קבוע יכול לעזור בהורדת  מתח ולשיפור הרווחה הנפשית.

צרו לעצמכם שגרה עם תרגול מדיטציה (צילום: אינגאימג')
צרו לעצמכם שגרה עם תרגול מדיטציה (צילום: אינגאימג')

שינה טובה

שינה איכותית חיונית לתפקודים קוגניטיביים, כולל קשב וריכוז. מומלץ לשאוף לישון 7-9 שעות שינה בלילה. יש לשמור על לוח זמנים קבוע של שינה ויצירת סביבה רגועה לשיפור איכות השינה. הימנעו ממסכים לפני השינה, מכיוון שהאור הכחול יכול להפריע למחזור השינה. כמו כן, מומלץ להימנע מקפאין ומארוחות כבדות סמוך לשעת השינה.

פעילות גופנית סדירה

ידוע כי לפעילות גופנית יתרונות רבים לבריאות הנפש, כולל שיפור הריכוז. פעילות גופנית סדירה מגבירה את זרימת הדם למוח, ומסייעת לתפקוד הקוגניטיבי. מומלץ לבצע לפחות 30 דקות של פעילות גופנית מתונה ברוב ימות השבוע. פעילות גופנית גם עוזרת להפחית מתח ולשפר את מצב הרוח, מה שיכול לשפר בעקיפין את יכולת הריכוז.

פעילות גופנית (צילום: אינגאימג')
פעילות גופנית (צילום: אינגאימג')

טיפול רפואי

במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי כדי לטפל בבעיות ריכוז. יש לשקול זאת בהנחייתו של איש מקצוע בתחום הבריאות. ישנם מספר סוגים של תרופות שיכולות לעזור בריכוז, ביניהן תרופות ממריצות ולא ממריצות. חשוב לדון ביתרונות הפוטנציאליים ובתופעות הלוואי עם הרופא.

בדיקה גנטית להתאמת תרופה

אם הטיפול התרופתי אינו יעיל או גורם לתופעות לוואי, בדיקה גנטית כמו נוירופרמג'ן עשויה להועיל. באמצעות בדיקה פשוטה ולא חודרנית, באמצעות דגימת רוק, ניתן להתאים את הטיפול התרופתי בהתבסס על הגנטיקה האישית של המטופל, ולצמצם את הזמן כדי למצוא את התרופה הנכונה ולמזער את תופעות הלוואי. הבדיקה כוללת בדיקה של הגנטיקה האישית של האדם ומאפשרת לראות כיצד המטופל עשוי להגיב לתרופות מסוימות. בדיקה זו תאפשר לרופא לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי הטיפול. לדוגמה, באמצעות הבדיקה אפשר לקבל סיוע טוב יותר למי שסובל מבעיות כגון דיכאון, חרדה והפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD).