חוקרים גילו באי בסקוטלנד מאובן של זוחל מעופף שטרם תועד, שחי, ככל הנראה, לפני כ-170 מיליון שנה בתקופת היורה התיכונה, לצד הדינוזאורים המוכרים. המין החדש, שזכה לשם "Ceoptera evansae", השתייך לקבוצת "דרווינופטרה" – קרובי משפחה רחוקים של הפטרודקטיליים (Pterodactylus) המפורסמים.

לדברי פרופסור פול בארט מהמוזיאון הבריטי לתולדות הטבע, מדובר ב"תגלית מפתיעה לחלוטין", שכן רוב בני משפחתו הקרובים של היצור התגלו עד כה בסין. שלדו של ה-Ceoptera evansae חלקי בלבד, אך הוא מספק מידע רב ערך על ההיסטוריה האבולוציונית ותפוצת הפטרוזאורים (Pterosaurs) - קבוצת הזוחלים המעופפת.

מינים חדשים של פטרוזאורים שחיו לפני כמעט 170 מיליון שנה התגלו בסקוטלנד, הדמייה (צילום: אינג'אימג')
מינים חדשים של פטרוזאורים שחיו לפני כמעט 170 מיליון שנה התגלו בסקוטלנד, הדמייה (צילום: אינג'אימג')

הממצאים פורסמו בכתב העת "Journal of Vertebrate Paleontology" ומצביעים על כך שקבוצת הדרווינופטרה הייתה מגוונת הרבה יותר מששיערו קודם לכן, ושרדה במשך למעלה מ-25 מיליון שנה.

שמו של המין החדש מורכב משתי חלקים: "Ceoptera" מגיע מהמילה הגאלית הסקוטית "cheo" שמשמעותה ערפל או, ו-"ptera" מלטינית שמשמעותה כנף. השם "evansae" ניתן לכבוד הפלאונטולוגית הבריטית פרופסור סוזן אי. אוונס על תרומתה רבת השנים למדע, ובפרט למחקר באי סקוטלנד.

Ceoptera evansae (צילום: אינג'אימג')
Ceoptera evansae (צילום: אינג'אימג')

ד"ר ליז מרטין-סילברסטון, מובילת המחקר מאוניברסיטת בריסטול, ציינה את חשיבות התגלית: "תקופת היורה התיכונה היא מהתקופות החשובות ביותר בהתפתחות הפטרוזאורים, אך עד כה נמצאו בה מעט מאובנים. גילוי ה-Ceoptera, ובמיוחד העצמות הנוספות שנמצאו בתוך הסלע, מקרב אותנו צעד נוסף להבנה מתי ואיפה התפתחו הפטרוזאורים הקדומים יותר".

ממצאים אלו מעידים על תפוצה עולמית נרחבת של קבוצת הדרקוניים בתקופה קדומה יותר משחשבו, ועוזרים לפתור חידות לגבי האבולוציה של הזוחלים המופלאים הללו.