עם גלי החום והקור שפקד את העולם לאחרונה, רבים מאיתנו מדליקים את המזגן כמעט על בסיס קבוע. אך אמא אחת גילתה תגלית מזעזעת כשניסתה להחליף את פילטר המזגן בביתה - וקיוותה שאחרים לא עושים גם הם את אותה הטעות.

ג'נה, תושבת עיר גדולה, מתגוררת בקומה האחרונה בבניין, בדירה הפונה לכיוון מערב עם בעלה ובתם בת השנה. למרות הנוף המקסים, בחודשי החורף הדירה קרה במיוחד ובחודשי הקיץ חמה מאוד. "אם לא נדליק את המזגן אחר הצהריים, אנחנו פשוט נצלים או קופאים", סיפרה לניו יורק פוסט.

פטריות עובש במזגן, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
פטריות עובש במזגן, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

אחרי שהיא שמה לב שהמזגן לא עובד כמו בעבר, היא החליטה לטפס על כיסא ולבדוק אותו מקרוב. "כשהסרתי את המכסה, הרגשתי רע פיזית", אמרה. כל פנים המזגן היה מכוסה בנבגי עובש. "צילמתי תמונות ושלחתי אותן לבעלי, שהזמין מיד טכנאי שיחליף את המסנן וינקה את המכשיר. קבענו אתו ליום למחרת, וכיביתי את המזגן לכל אותו היום", שיתפה ג'נה.

לדבריה, החלפת הפילטר והניקוי ארכו פחות מרבע שעה והמזגן היה כמו חדש. "אני יודעת שעובש יכול להיות מסוכן מאוד לנשימה, אבל אף פעם לא חשבתי לבדוק אם הוא צומח גם בתוך המזגן," הודתה. "אני מרגישה טיפשה שלא ידעתי, אבל לעולם לא אעשה את הטעות הזו שוב, זה בטוח".

לשמור על ניקיון המזגן באמצעות תחזוק (צילום: אינגאימג')
לשמור על ניקיון המזגן באמצעות תחזוק (צילום: אינגאימג')

כמה זה מסוכן?

המזגן, אמור להיות מפלט מהחום או מהקור, אך רבים לא יודעים שהוא עלול להפוך למקור זיהום ממשי בבית. הלכלוך והאבק שמצטברים במזגן לאורך זמן מהווים כר פורה להתפתחות עובש ופטריות. אלו לא רק גורמים לריח לא נעים, אלא גם עלולים לפגוע משמעותית בבריאותכם. בנוסף, עובש גם יכול לפגוע במזגן עצמו ולגרום לתקלות.

המפתח למניעת כל אלו הוא לוודא שהמזגן שלכם מקבל טיפול ותחזוקה קבועים. נקו אותו, תיקנו נזילות מים ושמרו על תקינותו. מומלץ לנקות את המזגן לפחות אחת לשלושה חודשים, במיוחד אם משתמשים בו הרבה. זכרו, טיפול נכון במזגן לא רק שומר על האוויר בבית נקי ונעים, אלא גם מגן על בריאותכם ועל תקינות המכשיר.