יש אנשים שמשמח אותם לזכות בלוטו או לאכול סושי, אחרים קופצים עד השמיים כאשר הם לוכדים מפלצות ימיות ענקיות. כאשר הדייגים על הסיפון של ספינת Cú na Mara לכדו דיונון ענקי נדיר הם לא ידעו מה לעשות עם עצמם מרוב אושר, בעיקר בגלל שזו הייתה הפעם השנייה שזה קרה להם בתוך חודשיים. הייצור, שיכול לשמש להכנת סושי עבור אוכלוסייה בגודל של לוקסמבורג לפחות, נשלף מן המים בעיירת הנמל דינגל, אירלנד, בדיוק באזור בו מצאו הדייגים את המפלצת הקודמת. לא רק זאת, גודלו כחמישה וחצי מטרים, כחצי מטר פחות מהמפלצת הקודמת, שנמצאה בחודש מאי.



"כשפתחנו את רשת הדייג לא יכולנו להאמין למה שראינו, זה היה עוד אחד", אמר קפטן הספינה, פטריק פלאנרי, בראיון לרשת החדשות האירית RTE. "החבר'ה היו מאוד נרגשים. מה הסיכויים למצוא שניים בשנה אחת?". הדיונון המפלצתי שלכדו במאי, היה הראשון מסוגו שנמצא מזה בדינגל 22 שנים. "רק שבעה תועדו בדינגל מאז החלו לתעד אותם לפני כמעט 350 שנים", הסביר הביולוג ימי ד"ר קווין פלאנרי. "הדיונון הענקי הראשון שתועד באירלנד נמצא גם הוא בדינגל, והוא הובא לחוף בידי דייגים ב-1673". 

היתקלות בייצורים אלו, המבלים את רוב זמנם במעמקים, הם לא דבר נפוץ. הדיונון הגדול ביותר שתועד נכון לעכשיו היה בגודל של כ-13 מטרים ושקל כמעט טון. ככלל, הדיונונים הגדולים ביותר נקראים דיונונים עצומים (וידועים גם כדיונונים קולוסליים), ואורכם  נא בין 12-14 מטרים. למקרה שתרצו לפגוש בהם, למרות שמדובר במשימה לא קלה, תוכלו לחפש אותם באזורי המחיה שלהם, שכוללים את האוקיינוס הדרומי סביב אנטרקטיקה עד האזור שגבולו הצפוני הוא דרום אפריקה, דרום אמריקה וניו זילנד.

 

  
מפלצות ים ככלל, כדיונוני ענק ותמנוני ענק היו חלק בלתי נפרד מהפולקלור הימי במשך מאות שנים, בעיקר בזה האירופאי. אחד המפורסמים בהם הוא הקראקן, מפלצת ימית שהוא ספק תמנון ספק דיונון, ספק משהו שכנראה יאכל את מי שנכלא לדרכו. אותו קראקן היה ידוע כיצור זדוני, ענק ורעב, המטביע ספינות בלב ים סוער, וגורר את האנשים על הסיפון אל קבר ימי, או אל בטנו. אומנם אין הרבה אמת בסיפורים הללו, אך משערים שהם התבססו על תצפיות של דיונונים ותמנונים גדולים.
 

via GIPHY