להחביא גופות בלי שימצאו אותן במשך מאות ואף אלפי שנים זאת בהחלט לא משימה קלה, אבל נראה שתרבויות קדומות הצטיינו בכך, והיו יכולות להיות בגדר מאפיונרים לתפארת. אם כי באותם שנים, מרבית הקברים נועדו למטרות אחרות לגמרי, כמו להבטיח חיים בעולם הבא לבני משפחה או אישים חשובים. לאחרונה נחשף קבר מסוג זה, באתר קבורה בסיביר, בו נמצאו שתי מומיות של אדם מבוגר ותינוק. החוקרים מאמינים כי המומיות נמצאות שם מהמאה השמינית.



המומיות העתיקות, שגילן מוערך ב-1300 שנים לפחות, נמצאו מכוסות נחושת, פרווה, בד וקליפת לבנה (עץ). הן הוצאו מקבר באתר הקבורה ז'לניאר, שליד סאלחארד, אתר קבורה שהתגלה ב-1997 בידי משלחת רוסית-אמריקאית ומאז מספק כמות גדולה של ממצאים. "השרידים החנוטים נמצאו זה לצד זה. הם נקברו בקפידה בקו ישר מצפון לדרום, כשרגליהם פונות לנהר", אמר אלכסנדר גוסב, ראש המשלחת וחוקר בכיר של המרכז ללימודים הארקטיים: "הגופות היו עטופות כ'קאקון' (מעטפת) עשוי בד עבה וקליפת לבנה, שאת מקורותיהם נדע לאחר בדיקות מעבדה".



מין המומיות עדיין לא ידוע, אך החוקרים ממשיכים לבדוק את הממצאים. טוויטר
מין המומיות עדיין לא ידוע, אך החוקרים ממשיכים לבדוק את הממצאים. טוויטר

 

"הקאקון של המומיה הבוגרת היה מכוסה מכף רגל ועד ראש ברצועות נחושת, וזה של התינוק היה מכוסה בחתיכות קטנות של נחושת". החוקרים מעריכים שגילו של התינוק הוא לא יותר משישה חודשים, אך גילה של המומיה הבוגרת עדיין לא ידוע. אורך המומיה הבוגרת יחד עם המעטפת שלה הוא 170 סנטימטרים, מה שאומר ששרידי האדם בפנים - שעדיין לא ידוע אם היו גבר או אישה - הם כל הנראה היו בגובה של סביב ה-165, גובה ממוצע לאותה תקופה.

המומיות נמצאו עטופות פרווה, נחושת וקליפת לבנה. טוויטר
המומיות נמצאו עטופות פרווה, נחושת וקליפת לבנה. טוויטר
 
מה שהדהים את החוקרים, בין היתר, הוא העובדה שהמומיות נשתמרו כמעט בשלמותן, מה שהגדיל את החשש מפגיעה בהן: "ברגע שהבנו שהמעטפת של המומיה הבוגרת הייתה שמורה היטב, לא רצינו להסתכן ולפתוח אותה באתר", אמרה הארכיאולוגית יבגניה סוויאטובה מייקטרינבורג. "הוצאנו אותה עם אדמה כדי להגן עליה ככל שניתן. אנו לא יודעים את מין המומיה. הדבר היחיד שאנו יודעים זה שהיא הייתה של אדם בוגר".

החוקרים משערים שגובה המומיה הבוגרת הוא 165, אך מינה עוד לא ידוע. טוויטר
החוקרים משערים שגובה המומיה הבוגרת הוא 165, אך מינה עוד לא ידוע. טוויטר

 
נכון לעכשיו, חוקרים מהמרכז ללימודי הקוטב והאוניברסיטה הלאומית של סיאול עובדים על הממצאים, ויערכו בין היתר בדיקות טומוגרפיה כדי לוודא את רמת שימור המומיות. הבדיקות הללו גם יעזרו לבדוק אם יש חפצים מוחבאים בתוך המעטפת של המומיות.