שוק העבודה בישראל הוא בין הקשים והעמוסים ביותר, ואנו גם נמצאים למרבה הצער ברשימת המדינות בעולם בהן עובדים הכי הרבה שעות בממוצע. אי לכך, אין שום סיכוי למצוא אדם שעובד יותר מדי. למעשה המונח הזה - "לעבוד יותר מדי שעות" - לא קיים בלקסיקון הישראלי. אם אתם רוצים להיות עובדים מצטיינים פשוט תחיו ותישנו בעבודה, ואז תקבלו את התואר הנחשק.



אך במדינות שפויות, כמו ספרד, למשל, מקפידים מאוד על כללי עבודה, על חוקי מקום עבודה ועל שלום העובדים. מדובר בקפדנות כה רבה, עד שמי שמפר את החוקים ועובד יותר ממה שהוא שצריך עלול למצוא את עצמו בלי עבודה בכלל. כך קרה לאחרונה למנהל רשת סופרמארקטים מצליחה מברצלונה, שקיבל מכתב פיטורים בטענה שהוא "עובד קשה מדי. אך אותו עובד, שידוע רק בשם ז'אן, לא נותר פראייר, והחליט לתבוע את הבוסים שלו לשעבר, רשת הסופרמארקטים הגרמנית "לידל", בטענה שזו לא עילה מוצדקת לפיטורים. נכון לעכשיו, לא ידוע עדיין מה גובה הפיצויים שדרש.



השבוע, במהלך דיון בבית הדין לעבודה בברצלונה, סיפרו הבוסים של ז'אן כי הוא פוטר מאחר שהפר את כללי הרשת, האוסרים על עבודה ללא תיעוד (החתמת כניסה ויציאה) וכן על עבודה וללא תשלום. במכתב הפיטורים של ז'אן, נכתב כי מדובר בהפרת התקנות של החברה וכי "כל דקת עבודה צריכה להיות בתשלום, וכל דקת עבודה צריכה להיות רשומה". כמו כן, כללי הרשת גם אוסרים על המצאות בסופרמארקט לבד, ללא אדם נוסף, וז'אן הפר גם את הכלל הזה. 


 
פוטר כי עבד קשה מידי. אחד מסניפי לידל בברצלונה. צילום: רויטרס
פוטר כי עבד קשה מידי. אחד מסניפי לידל בברצלונה. צילום: רויטרס


על פי הדיווחים בכלי התקשורת, הבוסים של העובד החרוץ גילו את ההפרות הללו כשהתסכלו במצלמות האבטחה, וראו שהוא נוהג להגיע לעיתים קרובות כשעה וחצי לפני תחילת המשמרת, בלי להחתים כניסה. כמו כן, במהלך הזמן הזה כאמור הוא שהה לבד בחנות. למרות האשמות שהטיחו בו, הודו הבוסים לשעבר במהלך הדיון כי מעולם לא הורו לז'אן, שעבד עבור החברה במשך 12 שנים, לא להגיע מוקדם לעבודה.

להגנתו של ז'אן, טען עורך דינו חואן גווארה, כי הסיבה לפיטורים תמוהה, שכן הרשת רק הרוויחה מהפרת הכללים הללו. "הוא נענש על כך שהוא עובד יותר מדי - דבר שהוא יוצא דופן - וגם על כך שעשה מאמץ לדאוג שהחנות תתנהל כראוי". גווארה הוסיף שז'אן עבד שעות רבות יותר בגלל שהיה נתון ללחץ להגיע ליעדי המכירות והביצועים, במסגרת התארגנות מחדש של הסופר. "הבוסים ידעו זאת והיו מודעים לכך שהשינויים הללו דורשים זמן והשקעה". עוד נאמר במסגרת זו שבשל השינויים הרבים שחלו בסניף, הוא נותר מבולגן ומטונף ולכן דרש שעות עבודה נוספות. נכון לעכשיו המשפט בעיצומו, ולא ידוע האם העובד החרוץ יקבל פיצויים או לא.