שירותים, בעיקר ציבוריים, הם המקום האחרון שאנחנו רוצים לשהות בו, וקצרה היריעה מלפרט למה המקום הזה כה שנוא ומושמץ. בקצרה, מדובר במקום שמכיל כמות מסחרית של חיידקים. וזה לא רק נדמה לנו, מחקרים שנערכו בנושא מצאו שהם אכן מהווים בעיה תברואתית לא קטנה. אחד הדברים שנחשבים כמזיקים ביותר באותו חדר שירותים ארור הוא מייבש הידיים, שכבר הוכח שהוא מהווה קרקע פורייה לחיידקים שונים ומזיקים.

אבל אם לא די בכך, כעת חוקרים באוניברסיטת קונטיקט מצאו שיש שם משהו עוד יותר מגעיל - צואה. אל הממצא המטריד הזה הם הגיעו לאחר שלקחו דגימות ממייבשי ידיים בשירותים ציבוריים שונים, כדי לבדוק אם הם "אוספים" אליהם חיידקים ואז מפזרים אותם מחדש. החוקרים התבססו על מחקרים קודמים שבדקו אילו מכשירים הם הגרועים ביותר מבחינת כמות החיידקים שנמצאו בהם. במקרה זה, הם החליטו להתמקד במייבשי ידיים בעצימות נמוכה, שנמצאו בעבר כבעלי הסיכוי המוך ביותר להפיץ חיידקים וצואה.

החוקרים מצאו חיידקים וצואה על מייבשי הידיים בשירותים ציבוריים. צילום : אינגאימג
החוקרים מצאו חיידקים וצואה על מייבשי הידיים בשירותים ציבוריים. צילום : אינגאימג

 
למרבה הגועל, החוקרים גילו שאותם מכשירים עדיין הפיצו כמות נכבדת מאוד של צואה וחיידקים, ויש לכך הסבר די הגיוני. לטענתם, זה קורה בגלל שאנשים לא מורידים את האסלה לפני שהם מורידים את המים בשירותים, ובכך מפזרים את כל מה שנמצא באסלה לכל עבר. אותם רסיסים מהאסלה שמכילים גם צואה וחיידקים נדבקים למקומות שונים בחדר, כולל מייבש הידיים. משם, ודאי כבר ניחשתם, החיידקים מתפזרים על ידי כל מי שמייבש את ידיו.


"תוצאות אלו מראות כי סוגים רבים של חיידקים, כולל פתוגנים פוטנציאליים ונבגים, יכולים להיות מופצים מחדש על הידיים בעת חשיפה למייבשי ידיים בשירותים. הם מופצים משם לחלקים נוספים בבניין באמצעות הידיים", נכתב במחקר שפורסם ב- Applied and Environmental Microbiology

מה עושים?
יש לכך לא מעט פתרונות וחלקם אף בשליטתנו, כשהדבר החשוב ביותר שאנו יכולים לעשות הוא להקפיד להוריד את המכסה כשמורידים את המים. 
השאר נמצא בידיים של מי שהאחראים על השירותים או הבניין, כשההמלצה היא להשתמש במסננים מסוג HEPA. אלו נחשבים ליעילים מאוד ללכידת גורמים זיקים ומניעת הפצתם מחדש. אם אתם עדיין חוששים ולא יודעים אם המסנן הזה קיים במקום בו אתם נמצאים - עברו לניגוב עם נייר.