דמיינו את התמונה הבאה: אתם שוכבים במיטה, בוהים בקירות, בטלויזיה או בפלאפון, מנסים לעצום את העיניים חזק, אך המוח מסרב להירגע ואתם פשוט לא מצליחים להירדם. אין דבר יותר מתסכל מאשר להסתובב שעות במיטה כשרוצים פשוט ללכת לישון, ולא פעם זה קורה דווקא כשזקוקים לשנת לילה טובה. השאלה היא מה עושים כדי לטפל בבעיה הזו, שהרי ספירת כבשים כבר מזמן הוכיחה עצמה כלא יעילה בעליל. טכניקת נשימה פשוטה, הנקראת גם שיטת 4-7-8, תעזור לכם להגיע למצב של הירדמות תוך דקה אחת בלבד. 

בעיות שינה (צילום: אינגאימג')
בעיות שינה (צילום: אינגאימג')

נדודי שינה, או אינסומניה בלועזית, הם מצב של שינה לא תקינה בלילה שגורמת לעייפות ולתפקוד לקוי במהלך היום. אין אדם בעולם שלא סבל לפחות פעם בחייו מקשיי שינה, בפרט קושי להירדם. למעשה, משוער שבישראל בין 20%-30% מהאוכלוסייה יסבלו מנדודי שינה בשלב כזה או אחר בחייהם, וכ-15% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות שינה כרוניות. 

השיטה פופולרית מאוד בקרב אנשים החווים נדודי שינה, ורבים טוענים שהיא עובדת תוך פחות מדקה, אפילו במקרים של הפרעות שינה קשות. כל שצריך לעשות הוא פשוט לשנות את צורת הנשימה ולספור במשך כמה שניות.

שינה (צילום: ingimage ASAP)
שינה (צילום: ingimage ASAP)

לפי השיטה, שהתפרסמה במקור באתר Whimn, יש לשאוף אוויר דרך האף במשך ארבע שניות, לעצור את הנשימה במשך שבע שניות ולנשוף החוצה את האוויר מהפה במשך שמונה שניות נוספות. יש לחזור על הפעולה מספר פעמים, עד שמבלי לשים לב, שוקעים בשינה ושטים לארץ החלומות.

על פי ד"ר אנדרו וייל, המתמחה ברפואה אינטגרטיבית באוניברסיטת אריזונה, תרגיל הנשימה מגיע מהודו, כשמאסטרים של יוגה משתמשים בו כחלק מתרגול המדיטציה שלהם. "זו השיטה הטובה ביותר שמצאתי להתמודדות עם הירדמות מהירה או חזרה לשינה לכאלה שמתעוררים באמצע הלילה", הוא אמר.

שינה (צילום: ingimage ASAP)
שינה (צילום: ingimage ASAP)

תרגיל הנשימה משמש כסיוע למתרגלי יוגה להיכנס למצב של רגיעה והוא בהחלט יכול לעזור גם בשגרה היומיומית לכאלה שרוצים להרגיע את הראש או להיפטר מלחצים אחרים, על ידי כך שעוצרים את הנשימה באופן מודע למשך כמה שניות, גורמים להאטה של פעימות הלב, מה שמשפיע באופן מידי על שאר הגוף.

"התיאוריה מבוססת על כך שעל ידי קצב נשימה חזרתי שנעשה במודעות מלאה, הגוף מעביר בהדרגה "הוראה" למערכת העצבים הלא רצונית וגורם לה להיכנס לאותו קצב", אמר ד"ר וייל. "זה בא עם הזמן, כך שחשוב לתרגל זאת לאורך שבועות, חודשים, שנים, וזה מה שייצור את השינוי האמיתי בהרגלי השינה". אז בפעם הבאה שאתם בוהים בתקרה בתקוה להירדם, נסו להשתמש בשיטה כדי להאט את הנשימה ולהרגיע את הגוף.