הצבה הירוקה, שני, שבה למפרץ לאחר חצי שנה כשהיא מלווה בצב הירוק החדש לתצפיות במפרץ אילת. במרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים עורכים תצפיות של צבי הים, שנכנסות למערכת ממוחשבת כחלק ממחקר שהם מקיימים על הצבים. אחת התצפיות הביאה עימה בשורה משמחת.

ד"ר יניב לוי, אקולוג ומנהל מרכז הצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים, סיפר: "שמחנו לראות כי הצבה הירוקה שני, נראתה עם אורח חדש. מדובר בצב ממין זכר, ירוק, בוגר מינית וככל הנראה מעל גיל 30. אני מעריך שהצב הגיע מים סוף או מהאוקינוס ההודי". תצפית מתועדת של זוג צבים ירוקים יחד הינה נדירה באילת. "אני שמח לדעת שהיא מסתדרת בים ומצליחה להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניה", הוסיף לוי.

עומרי עומסי מתאר את חווית המפגש התת ימי עם הזוג: "זו חוויה מרגשת ועוצרת נשימה להיפגש עם צב ירוק מתחת למים. את שני אני ראיתי מספר פעמים בעבר אבל הפעם ראיתי זכר שאינו מוכר מסתובב סביבה. זאת הפעם הראשונה שראיתי זוג צבים ירוקים יחד מתחת למים. לא רציתי להפריע ולכן לא התקרבתי אליהם, רק התבוננתי במפגש הזוגי".

צב ים במפרץ אילת  (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
צב ים במפרץ אילת (צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)

המרכז הארצי להצלת צבי ים מופעל משנת 1999 על ידי רשות הטבע והגנים, הא​מונה על הגנת חיות הבר בישראל. המרכז אחראי לשיקום, שמירה וחיזוק אוכלוסיות צבי הים בישראל. מצורך זה, במרכז ההצלה מטפלים בצבי הים הפצועים, הצבים עוברים טיפולים רפואיים, ניתוחים ע"פ צורך ושיקום עד החלמתם והשבתם לים. בשנת 2002 הוקם גרעין רבייה לצב הים הירוק בשל מצב האוכלוסיה הקריטי. בנוסף, מרכז ההצלה מרכז את המידע על צבי הים בישראל. הוא עורך ושותף למחקרים בארץ ובעולם, מבצע הגברת מודעות במדיה, בהדרכות וע"י הפעלת מתנדבים. 

בזכות תיעוד הצבים ניתן ללמוד רבות עליהם. למעוניינים, ניתן לעקוב אחר צבי ים שהוצמד להם משדר לוויני כחלק ממחקר: 
https://www.seaturtles.parks.org.il/trackingproject 

במידה ונתקלתם בצב ים באילת, המרכז קורא לכם לתעד ולדווח על כך. במידה ותיעדתם צב אשר עדיין אינו מוכר בתצפיות, תזכו לבחור לו שם. את הצב החדש, ראה אזרח בשם עופר אשר החליט להעניק לו את השם בובי פישר. נוסף על צוות העובדים, וצוות אחזקת מרכז ההצלה בשוטף ובחירום, המרכז עומד על בסיס רחב של מתנדבים אוהבי חיות וטבע המקדישים מזמנם הפרטי למען צבי הים. במידה ומצאתם צב ים פצוע או במצוקה, נא לדווח למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*, ולהביא את צב הים לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים במכמורת.

נתקלתם בצב ים באילת? תעדו ותדווחו. בפייסבוק פועל דף המרכז תצפיות צבי הים מהמפרץ https://www.facebook.com/ProjectSeeTurtle/?ti=as