כל אחד מאיתנו הריח פעם ריח מדהים, או דווקא מסריח במיוחד, ורצה לשתף אותו עם חבריו, אך בצער רב, נזכר שאי אפשר להעביר ריחות דרך הטלפון. אז כדאי שתחשבו שוב, כי בקרוב זה יהפוך לאפשרי בעזרת הפרופסור הישראלי, נועם סובל, שמצא שיטה מיוחדת להעביר ריחות ממרחקים ארוכים. אחרי 150 שנות קיום של טלפונים ניידים בהם יש ניצול של חוש הראיה והשמיעה, הגיע תורו של חוש הריח להיכנס למשחק. מתוך הכתבה של מכון ויצמן בצרפת:

עד כה, אף אדם לא הצליח להעביר ריחות באמצעות טלפונים ניידים, אך סובל, פרופסור לנוירוביולוגיה במכון ויצמן, הצליח לפתח "מפת ריחות" המאפשרת לו לשחזר כמעט כל סוג ריח, ממספר אבני בניין בסיסיות. לדבריו, היכולת לתפוס ולהעביר את הריחות עשויה לחולל מהפכה כמעט בכל תחום – החל מטלוויזיה ועד תפריטי טייק אווי. לדוגמא, תוכניות גינון יוכלו לאפשר לצופים להריח את הפרחים שנמצאים מרחוק, או שמסעדה תוכל לפרסם את המנות שלה על פי הריח שלהם.

"בימים אלו, אני מאמין כי אנחנו רחוקים מספר שנים בודדות מטל-ריח – טלפונים שמתעדים ומעבירים ריחות בצורה מדויקת", אמר פרופסור סובל לעיתון Times Of Israel. בנוסף, הוא סיפר כי הטכנולוגיה המיוחדת של הטלפונים כבר עובדת. "כבר הראינו שאנחנו יכולים לעשות זאת עם בושם, כיוון שיצרנו ריח של ורד באמצעות מחשב ושילוב המולקולות", אמר הפרופסור. הוא הסביר כי הוא והצוות ממכון ויצמן עיבדו "שפה בסיסית" של ריח שממנו אפשר להרכיב כמעט כל ריח. לאחר שהם שכללו מכשיר שיכול לנתח ריחות, לשלוח אותם ממקום למקום תהיה החלק הפשוט בייצור ביכולת המדהימה הזו. 

ריח, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
ריח, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

"אנחנו יכולים להעתיק כמעט כל ריח ולהעביר אותו, כמו שאנחנו משדרים תמונות וצלילים על מגוון המכשירים שקיימים היום", הוא אמר והוסיף: "זה יהיה דומה לאופן שבו מערבבים צבעי יסוד כמו אדום, ירוק וכחול, כדי ליצור צבעים אחרים, כך יש לנו 200 מולקולות שונות שנוכל לערבב כדי ליצור כמעט כל ריח". סובל ציין כי מעבר לשימוש של היכולת החדשנית בטלוויזיה ובסרטים, ראוי במיוחד לאפשר את היכולת בטלפונים ניידים, שכן הרעיון הבסיסי הומצא כבר לפני מאות שנים על ידי ממציא הטלפון – אלכסנדר גרהם בל.