כמו בכל שנה, עם הופעת הגשמים הראשונים, מתקיים מעוף כלולות של נמלים וטרמיטים בכל רחבי הארץ. במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי על אף שמעוף כלולות "הוא תופעת טבע יפה, שאינה מסוכנת לאדם, אינה מזיקה וחולפת לאחר מספר ימים", הטרמיטים עלולים לפגוע ברכוש ולכן יש להיערך אליהם בהתאם. עוד נמסר כי באמצעות מעוף הכלולות "החרקים מתרבים בטבעיות, באופן שמאפשר את שרידותם לאורך השנים".

מעוף הכלולות של הטרמיטים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מעוף הכלולות של הטרמיטים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור ולמדבירים לדווח על מעוף כלולות של הטרמיטים במייל [email protected]. אפשר לשלוח לכתובת זו תיעודים שונים של הטרמיטים ולתאם שליחת דגימות. במשרד הממשלתי הסבירו כי מכיוון שחלק מהטרמיטים נחשבים "פולשים חדשים", חשוב לאתר מיד את כל המקומות שבהם למשל יש מושבות של "הטרמיט הפורמוסי", כדי לנסות למנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ. תופעת המינים הפולשים מתרחבת בעולם בעקבות משבר האקלים, מערערת מערכות אקולוגיות ובעלת פוטנציאל לפגיעה בחקלאות וברכוש, ובמקרים מסוימים, שאינם המקרה הנדון, מדגישים במשרד הבריאות, עלולה לשמש גם להפצת מגיפות.

הטרמיט הפורמוסי  (צילום: תומר לו - טוטאל הדברות )
הטרמיט הפורמוסי (צילום: תומר לו - טוטאל הדברות )

רק לאחרונה דיווח המשרד להגנת הסביבה על הימצאותם של טרמיטים מהמין הפורמוסי - Coptotermes Formosanus – אשר זוהו לראשונה בישראל בפתח תקווה. מקורו של מין פולש זה הוא בדרום־מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט־על, בעל יכולות האכילה והריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הוסיפה כי "אנחנו קוראים לציבור ולמדבירים לפעול בשיתוף פעולה ולסייע במניעת התפשטות המזיקים".