האם מחזור הירח תורם לכך שרבים מתקשים להירדם בלילה? לפחות לפי מחקר חדש ייתכן כי אכן יש קשר בין מחזור הירח להפרעות שינה. מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת אופסלה שבשוודיה ושפורסם בכתב העת Science of the Total Environment, בדק את ההשפעה של המחזור הירחי, האורך 29.5 ימים, על שנתם של כ-850 גברים ונשים שוודים בגילי 22-81.

במסגרת המחקר חוברו למשתתפים אלקטרודות, שבדקו בין היתר את גלי המוח, תנועות העיניים וקצב הלב, במטרה לעקוב אחר משך ואיכות שנתם. החוקרים מצאו כי המשתתפים ישנו גרוע יותר בלילות שבמחצית הראשונה של החודש העברי, בתקופת "מילוא הירח" (ממולד הירח כאשר הוא נראה כסהר ועד ליום הירח המלא). זאת בהשוואה לתקופת "התרוקנות הירח", שמגיעה מיד אחריה (מהיום שאחרי הירח המלא ועד לירח הסהר).

אולם החוקרים הדגישו כי השינה השתנתה במידה רבה יותר בקרב הגברים, ששנתם היתה קצרה ביותר מ-20 דקות בלילות שבתקופת מילוא הירח. זאת בהשוואה לנשים, שישנו בממוצע כמעט 12 דקות פחות בלילות באותה תקופה, בהשוואה ללילות שבתקופת ההתרוקנות. החוקרים מסבירים את השינוי בשינה לאורך החודש בכך שייתכן כי מוח האדם מגיב לאור הירח: כאשר תאורת הירח גוברת אנו יותר ערניים. מחקרים קודמים מצאו שתופעה זו בולטת יותר אצל גברים כיוון שהמוח הגברי מגיב יותר לאור הסביבה מאשר מוחן של נשים.