"אתגר הכלבים הגאונים", שאליו נרשמו בעלי כלבים מכל רחבי העולם, יצר לבסוף רשימה של שישה כלבי בורדר קולי, שנבחרו להיות החכמים ביותר. כחלק מהמבחנים, המדענים הצליחו לגרום לכלבים המדהימים לזכור יותר ממאה שמות של צעצועים שונים, כאשר רובם הצליחו לקלוט 12 שמות בשבוע, ולזכור אותם במשך חודשיים שלמים - ואולי אף יותר. 

הכלב וויסקי מנורבגיה (צילום: Eotvos Lorand University)
הכלב וויסקי מנורבגיה (צילום: Eotvos Lorand University)

החוקרת הראשית של פרויקט הכלבים באוניברסיטת Eotvos Lorand שבהונגריה, שני דרור, הסבירה: "אנו יודעים שכלבים יכולים ללמוד בקלות מילים המקושרות לפעולה כלשהי, כמו 'לשבת' או 'להתגלגל', אך מעט מאוד כלבים מצליחים לזכור שמות של חפצים". לדבריה, במשך למעלה משנתיים היא וצוות המחקר שלה חיפשו ברחבי העולם את הכלבים החכמים ביותר, שיצליחו לזכור שמות. והכלבים הנבחרים הם: מקס מהונגריה, גאיה מברזיל, נלאני מהולנד, סקוואל מארה"ב, וויסקי מנורבגיה וריקו מספרד. 

הכלבה גאיה ובעליה איזבלה (צילום: Eotvos Lorand University)
הכלבה גאיה ובעליה איזבלה (צילום: Eotvos Lorand University)

כדי להשתתף באתגר, כל אחד מבעלי הכלבים היה צריך להוכיח כי חיית המחמד שלו מכירה את שמותיהם של יותר מ-28 צעצועים. קלאודיה פוגזה, שלוקחת גם היא חלק במחקר, הסבירה כי הכלבים המחוננים הצליחו לקלוט את שמות הצעצועים כבר אחרי ששמעו את השם ארבע פעמים בלבד. 

על אף שעם חשיפה כל כך קצרה יהיה קשה לזכור את המידע לטווח ארוך, אך הכלבים האלו הוכיחו אחרת. נכון לעכשיו, עברו חודשיים מאז שהכלבים התחילו ללמוד את השמות, והם עדיין זוכרים אותם בצורה כמעט מושלמת. כעת לאנשי המחקר נותר לחכות ולתת למבחן הזמן לעשות את שלו.