בעוד כלבים נובחים לעזרה, או נועצים בנו את מבט ה"פאפי" המפורסם על מנת ללכוד את תשומת לבם של בני האדם, מחקר חדש של חברת Purina המייצרת מזון עבור חיות מחמד, ופורסם בכתב העת "Animal Cognition" הציג את שיטות החתולים לגייס עזרה ותשומת לב מבני אדם.

על פי המחקר, חתולים יודעים "לקרוא את החדר", כלומר, לסגל התנהגויות שנועדו ללכוד את תשומת לבם  של בני האדם, להם זקוקים. משמעות הדבר היא כי חתולים יכולים להתאים התנהגותם למשיכת תשומת לב. הממצא סותר הנחות קודמות לפיהן האינטרסים של חיית המחמד מוגבלים, כמו גם יכולתם לתקשר עם בני אדם.

במחקר זה, החתולים אותגרו בשתי משימות: האחת ניתנת לפיתרון בקלות: חטיף סגור שהוכנס לתוך מיכל עם מכסה רופף, כך שיהיה נגיש, ומשימה קשה יותר לפיתרון, בה החטיף סגור בצורה הרמטית יותר. 

במשימה הקלה יותר, חתולים הבינו בקלות כיצד ניתן לגשת לפינוק ולא ניסו לערב אדם נוסף בתהליך. עם זאת, כאשר הגישה לחטיף הייתה מסורבלת יותר, החתולים השתמשו בתחבולות התנהגותיות כדי להעביר את כוונתם לאדם, כגון הסתכלות חוזרת על החטיף ולאחר מכן על האדם.

מעבר לכך, החתולים שהתקשו להגיע לחטיף שינו את התנהגותם בהתאם לזמינות האדם שבחדר: כאשר האדם הביט בהם, החתולים היו פעילים יותר בניסיון ללכוד את תשומת הלב. במצבים בהם בני האדם לא הסבו תשומת ליבם, החתולים תכננו אסטרטגיה שונה. היכולות הללו יוחסו בעבר לכלבים, אך כעת אנו נוכחים לדעת כי רלוונטיות גם לחתולים.

"חלק מרכזי בכל מערכת יחסים הוא התקשורת. המחקר הזה מוכיח כי חתולים מתקשרים טוב יותר משחשבנו", אמר ראש מדור מחקר יישומי בחברת Purina. "ככל שבעל החתול יהיה קשוב יותר, כך החתול שלו יהיה פעיל יותר, מה שעשוי לחזק את מערכת היחסים ביניהם".