שהייה ממושכת מדי מול הרשתות נחשבת עד היום כמזיקה עבור בני נוער. כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד מזהיר כי גם אנשים בגיל העמידה, שמשתמשים במדיה החברתית למשך זמן רב מדי, נמצאים בסיכון מוגבר לדיכאון. במחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת הרפואי JAMA Network Open, החוקרים ביקשו ללמוד על הדרך שבה מבוגרים מתמודדים עם מגיפת הקורונה.

החוקרים ערכו בשנה האחרונה סקר נרחב בשתי פעימות בקרב יותר מ-5,000 אמריקאים שגילם הממוצע היה 56. המשתתפים התבקשו למלא שאלון, שבדק, בין היתר, את מצב הבריאות הנפשית שלהם ואת סוג הפלטפורמות הווירטואליות שבהן הם עושים שימוש. שנה לאחר מכן התבקשו אותם משתתפים לענות על אותן שאלות, במטרה לבחון אם חל שינוי במצבם הנפשי לאור השימוש ברשתות המדיה החברתיות.

מתוצאות המחקר עולה כי מבוגרים שהשתמשו ברשתות המדיה החברתיות, כמו סנאפצ'אט, פייסבוק וטיקטוק, דיווחו יותר מחבריהם על עלייה בתסמיני תחושות של דיכאון בהשוואה לשנה הקודמת. על פי התוצאות, 10% מהמשתתפים חוו הידרדרות משמעותית מבחינה קלינית בבריאותם הנפשית. זאת בהשוואה לאלה שלא השתמשו בפלטפורמת מדיה חברתית. משתמשי הסנאפצ'אט והטיקטוק בגיל העמידה היו בסבירות גבוהה כמעט פי שניים לדווח על תחושת דיכאון, בהשוואה לעמיתיהם שלא השתמשו בפלטפורמה.

החוקרים הדגישו כי אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה שמבוגרים בגיל העמידה מרגישים שהם לא נמצאים "במקום הנכון" וגולשים בפלטפורמת מדיה חברתית אשר אינה תואמת את פרופיל הגיל שלהם – עובדה שגורמת להם להרגיש מבוגרים ומדוכדכים יותר מאחרים בשל כך. במחקר התברר בנוסף, כי גם הגולשים בפייסבוק שהיו מתחת לגיל 35 נמצאו בסכנה לתחושת דיכאון ברמה של יותר מפי שניים מחבריהם שלא גלשו.