בשבוע שעבר התקיימה פרוצדורה רפואית ראשונה מסוגה בעולם, במסגרתה גבר עבר השתלת לב של חזיר כחלק ממאמץ אחרון להציל את חייו. דיוויד בנט, בן ה-57, עבר את הניתוח פורץ הדרך בבית החולים במרילנד שבארה"ב. "אני יודע שזו ירייה בחושך, אך זה הסיכוי האחרון שלי", העיד המטופל. צפו בהצצה להליך הרפואי הנדיר: 

גבר עבר השתלת לב של חזיר בהליך רפואי פורץ דרך (צילום: רויטרס)

במשך תקופה ארוכה הרופאים ניסו לבצע בבנט השתלה על פי השיטה הרגילה, אך גופו סירב לקבל את האיברים ונקבע כי הוא אינו כשיר להשתלה אנושית – החלטה המתקבלת לעיתים קרובות שהמטופל במצב ירוד. בעקבות מחסור באיברים אנושיים שנתרמו, ובניסיון גורלי להציל את חייו, הרופאים החליטו לנסות להשתיל בגופו לב פועם שהיה שייך לחזיר. 

ד"ר מוחמד מוחיודין, המנהל המדעי של תוכנית ההשתלות מבעלי חיים לאדם, טען כי אם הניתוח יצליח לטווח הרחוק הוא יצור "אספקה אין סופית של איברים לחולים הסובלים". לדבריו, האיבר הגיע מחזיר שעבר עריכה גנטית כדי להסיר סוכרים מהתאים בו, שכן הם הגורם לדחיית האיברים בגופו של בנט. אחרי ניקוי הסוכרים ההליך הרפואי עבר אישור על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי תחת "אישור חירום לשימוש בחמלה". 

דיוויד בנט עבר השתלת לב של חזיר - ושרד (צילום: רויטרס)
דיוויד בנט עבר השתלת לב של חזיר - ושרד (צילום: רויטרס)

ד"ר רוברט מונטגומרי, שהיה מעורב בניתוח, אמר בראיון לרויטרס: "זוהי פריצת דרך יוצאת דופן. כמושתל לב בעצמי, עם הפרעה גנטית, אני נפעם מהחדשות האלה ומקווה שהם ייתנו לחולים אחרים את ההזדמנות לחיות". 

כמו כן, הניתוח ארך כשבע שעות על ידי ד"ר ברטלי גריפית', שסיפר: "אנו לומדים הרבה בכל יום מהטיפול הזה ושמחים על ההחלטה שלנו לבצע את הניתוח. כשלושה ימים אחרי הניתוח הוא מתאושש ועם חיוך גדול על הפנים. כעת רק נותר לנו לקוות שהוא יחזיק מעמד – אנו נמצאים בלא נודע בשלב זה".