סרטון של גביש מלח משונה, מציג נוזל שנע בתוכו, ומטריד את המומחים שלהנחתם, יכול להיות שהוא מכיל אורגניזמים ששרדו מאות מיליוני שנים.

בניסון, גיאולוג מאוניברסיטת וירג'יניה, מצא יחד עם צוותו גבישי מלח (המכונים גם הליט)  ולטענתו, ייתכן כי "מיקרואורגניזמים שרדו בתוך הגביש בן ה-830 מיליון שנים". הממצאים שבניסון וצוותו חקרו, נמצאו במקור במרכז אוסטרליה. הם פרסמו את הפרטים הללו בכתב העת Geology.

הם צילמו סרטון קצרצר, ובו ניתן לראות את הנוזל שנע בתוך הגביש. "הרעיון שיש חיים בתוכו, מטריף את הדעת", אמר החוקר. "אנחנו מודעים לעובדה שיש אורגניזמים שככל הנראה עדיין בחיים, הם רק מאטים את הפעילות הביולוגית שלהם", סיפר והוסיף שהנוזלים שבגביש יכולים להיות "חי במצב רדום. עלינו לשבור את המלח כדי לאשר שמדובר בחומר אורגני, ושהוא עדיין חי".

"למרות ששבירת הגביש עשויה להיות החלטה נועזת, אנו נאבקים כרגע במגיפה עולמית הנגרמת על ידי וירוסים מיקרוסקופיים", סיפר אבל למרות הכל, הוא מתכנן לעשות את הצעד הזה. בוני בקסטר, ביולוגית ממכללת וסטמינסטר מסולט לייק סיטי, לא היתה מעורבת במחקר, אבל הציעה כמה מילים מנחמות: "לאורגניזם סביבתי שמעולם לא ראה אדם, לא יהיה את המנגנון להיכנס לתוכנו ולגרום למחלות", אמרה והוסיפה: "לי באופן אישי, מנקודת מבט מדעית, אין חשש מזה".

גבישי מלח (צילום: אינג'אימג')
גבישי מלח (צילום: אינג'אימג')

בקסטר אמרה שהממצאים הללו לא היו רק צעד משמעותי בחקר מקורות החיים על פני כדור הארץ, אלא גם פתחו את הדלת למציאת חיים על כוכבי לכת אחרים. "גם כשאנחנו חושבים על מאדים, אנחנו מתכוונים למיליארדי שנים, כנראה. שכן תאים מיקרוביאליים יכלו לשגשג במים על כוכב הלכת הזה. ולכן אנחנו זקוקים לניסויים ארוכים יותר בסלעים שהיו בסביבה זמן רב יותר. כוכב הלכת שלנו יכול להסביר הרבה על מה שמתרחש במאדים", אמרה הביולוגית.