תרומת דם היא לקיחת דם מאדם כדי להשתמש בו או בתוצריו עד ידי נתינתו לאדם אחר שזקוק לו, באמצעות עירוי.

דם הוא משאב חיוני עבור כל בני האדם ובעלי החיים. הצורך בדם הוא אוניברסלי, אבל הגישה לנוזל לא תמיד פשוטה לכל מי שזקוק לו. כדי להבטיח שלכל מי שזקוק לעירוי תהיה גישה, כל המדינות זקוקות לתורמי דם בהתנדבות. בתהליך התרומה, נלקחת מהתורם מנה של 450 מ"ל דם בתוספת שלוש מבחנות לבדיקת סוג הדם, ושאינו נגוע במחלות כמו איידס, צהבת ועגבת.

תרומת דם (צילום: מד''א)
תרומת דם (צילום: מד''א)

נשים הסובלות מדימום הקשור להריון ולידה, ילדים הסובלים מאנמיה קשה, חולים עם בעיות דם ומח עצם, הפרעות תורשתיות, נפגעי טראומה, אסונות ותאונות ועוד. כל אלה הם מצבים אפשריים שבהם תרומת דם תהיה קריטית.

הסלוגן של יום תורם הדם העולמי לשנת 2022 הוא "תרומת דם היא מעשה סולידרי. הצטרפו למאמץ והצילו חיים". מטרות הקמפיין הן להודות לתורמי הדם ולייצר מודעות ציבורית רחבה יותר לצורך בתרומות.

ניצן הורוביץ תורם דם (צילום: דוברות מד''א)
ניצן הורוביץ תורם דם (צילום: דוברות מד''א)

למה כדאי לתרום דם?

תרומת הדם מעודדת את מח העצם להפיק תאי דם חדשים בקצב מוגבר, כדי לפצות על החוסרים שנגרמו מתרומת הדם. במהלך חידוש החוסרים, הגוף יוצר תאים שמטרתם לספק לגוף הגנה מפני וירוסים ובקטריות, ולכן, תרומה על בסיס קבוע שומרת על מערכת חיסונית עמידה יותר. 

נמצא כי אנשים שתורמים דם באופן קבוע, חיים בממוצע חמש שנים יותר מאלה שאינם תורמים, כתוצאה מחיזוק המערכת החיסונית. הסיכוי של אדם שתורם דם בקביעות להישאר בחיים לאחר איבוד דם מאסיבי - הוא גבוה יותר מאשר של מי שאינו תורם, מכיוון שהגוף שלו כבר "מאומן" במצבי איבוד דם ויודע למלא את החוסרים מהר יותר. אנשים תרמו דם לפחות פעם בשנה הראו תוצאות טובות יותר בבדיקות רמת הסוכר בדם. עוד נמצא כי תרומת דם מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב. 

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיע לתרום דם בבית החולים שערי צדק בירושלים לנוכח האסון בהר מירון (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיע לתרום דם בבית החולים שערי צדק בירושלים לנוכח האסון בהר מירון (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לתרומות, אנו ממליצים לכם להיכנס לאתר של "מגן דוד אדום" ולבדוק את התחנה הקרובה לאזור מגוריכם, ואת שעות הפעילות.