קרחון שנמס בהרי האלפים הזיז את הגבול בין שוויץ לאיטליה. מיקומה של אכסניה איטלקית שהוקמה, אז ב-1984, באיטליה, וכעת רוב שטחה נמצא בצד השווייצרי של הגבול, עכשיו שנוי במחלוקת. 

אסון באלפים האיטלקים: שישה הרוגים לאחר התנתקות קרחוני ענק
"קרה לנו נס": איטלקי שטייל עם חברתו הישראלית באזור מפולת קרחונים וניצל משחזר
מחקר חדש: הקרחונים איבדו יותר קרח ממה שחשבנו

גבול שתי המדינות עובר לאורך אגן הניקוז שממנו זורמים מי השלגים במורד שני צדי ההרים. מכיוון שהקרחון האלפיני "תאודול", שהיה ממוקם דרומית לצרמט, עיריית הנופש השוויצרית, לאט לאט נמס ואיבד משטחו, קו המים הוסט מעט לכיוון אכסניית "ריפוג'ו גווידה דה צ'רבינו", הסמוכה לפסגת טסטה גריג'ה, ונמצאת בגובה 3,480 מטרים בצד האיטלקי של ההרים האלפים.

לפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, יש המטילים בספק את פרשת תזוזת מי הקרחון שנעו מתחת לאכסנייה - "אז - אנחנו בשוויץ?" שאל פרדריק, תייר בן 59 בביקורו במסעדה באכסנייה האיטלקית.

שוויץ ואיטליה ניהלו משא ומתן על הקרקע בעבר. השיחות החלו ב-2018 והסתיימו בשנה שעברה, אם כי התוצאה לא נחשפה. שני הצדדים הגיעו להסכמה בפירנצה בנובמבר, אך הפרטים לא יפורסמו עד לשנת 2023, לכל המוקדם, כאשר העסקה תיחתם על ידי ממשלת שוויץ.

השטח שהוטל במחלוקת בהרי האלפים שוכן בפסגתו של אחד מאתרי הסקי הגדולים בעולם, וכלכלת האזור מתבססת על התיירות הרבה באזור. בגבול שתי המדינות, ישנם פרויקטים שונים וביניהם תחנת רכבל שנבנית בימים אלו במרחק מטרים ספורים מהאכסניה.

כעת, שני שלישים מהאכסניה, כולל רוב המיטות והמסעדה, נמצאים מבחינה טכנית על אדמת דרום שוויץ. לוסיו טרוקו, שמנהל את האכסנייה טען: "האכסנייה נשארת איטלקיה כי תמיד היינו איטלקים. התפריט איטלקי, היין איטלקי, והמיסים איטלקיים".