השבוע הושבו חזרה לטבע 7 צבי ים חומים לאחר שנפלטו פגועים לחופי ישראל וטופלו ושוקמו במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים.

תיעוד מיוחד שצולם על ידי ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז להצלת צבי ים, מציג מזווית מיוחדת ומעניינת במיוחד את השניות הראשונות של אחד מצבי הים בתוך המים, מיד לאחר שזחל מספר מטרים על החוף בדרכו לים הפתוח עם קריאות עידוד מצד המבקרים בשמורת דור הבונים בה שוחררו הצבים.

הוחזרו לטבע 7 צבי ים חומים לאחר שנפלטו פגועים לחופי ישראל (צילום: ד"ר יניב לוי מנהל המרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים)

התמונות החצויות בין מי הים לסביבה החופית משקפות היטב את מורכבות החיים של צבי הים ואת הצורך שלהם הן בסביבה ימית מוגנת ובטוחה עבורם בה יבלו את מרבית חייהם, והן בסביבה חופית חולית נטולת הפרעות  עד כמה שניתן על מנת שנקבות צבי הים יוכלו להטיל את ביציהן על החוף בעונת הרבייה. האבקועים (הצבים הצעירים) שיבקעו מהביצים בקן כחודשיים לאחר הטלתן, מגיחים מן החול בלילה, מנווטים את דרכם לים במהרה עד שהגלים ישטפו אותם פנימה.

השניות הראשונות של צב הים במים (צילום:  ד''ר יניב לוי מנהל המרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים)
השניות הראשונות של צב הים במים (צילום: ד''ר יניב לוי מנהל המרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים)

רוב האבקועים, שבוקעים מהביצה במשקל של כ-14 עד 18 גרם בממוצע, יצליחו לעשות את ההגחה מהקן הטמון בעומק החול לבד. יחד עם זאת בחלק גדול מהמקרים יהיו אבקועים שלא יצליחו לעשות זאת לבד בגלל חולשתם או סיבה אחרת  ואז פקחי רשות הטבע והגנים המוסמכים לכך יבצעו פתיחת קן יזומה מספר ימים לאחר היום שבו ראשוני האבקועים הגיחו, כדי להבטיח שאף אבקוע לא נשאר מאחור.  לעיתים בזכות פעולה זו מצליחים להגיח לאוויר והים הפתוח עוד עשרות אבקועים בכל עונת רבייה.

התמונות החצויות בין מי הים לסביבה החופית משקפות היטב את מורכבות החיים של צבי הים (צילום:  ד''ר יניב לוי מנהל המרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים)
התמונות החצויות בין מי הים לסביבה החופית משקפות היטב את מורכבות החיים של צבי הים (צילום: ד''ר יניב לוי מנהל המרכז להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים)

ברשות הטבע והגנים מבקשים מהציבור הרחב לדווח להם מיד באמצעות מוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639* על כל מקרה בו נתקלים בצב ים פצוע ובמצוקה על החוף ובלב הים או על אבקוע על החוף שמנסה לעשות דרכו אל הים. זאת על מנת שניתן יהיה לסייע להם ולהצילם. בכל מקרה בו נתקלתם בצב ים המסובך בפסולת  פלסטיק או דייג אין להסיר את הפסולת עצמאית, שכן הדבר מסוכן לצב הים,  אלא לקבל הנחיות מהמוקד כיצד לפעול.