מהנדסים מאוניברסיטת רייס בארצות הברית, שכנראה נמאס להם להפסיד למכונות מנוף (claw crane), אותן מכונות עם ה"יד" ממתכת שלא שולפת בובות, יצרו מכונה דומה משלהם על ידי הנפשה של גופות עכבישים. הם לא הקימו את העכבישים לתחייה כזומבים, אלא ניצלו את מנגנון התנועה המיוחד שלהם כדי להפוך את העכבישים המתים לתפסנים רובוטיים, שיכולים להרים בקלות חפצים כגון חלקים של מעגל חשמלי, או עכבישים מתים אחרים. לא קריפי בכלל.

"להכחדותו השפעה הרסנית": כוכב ת'ור סייע להחזרת חיה שנכחדה לפני 90 שנה
יוזמה משותפת: עובדי סודהסטרים וילדיהם סייעו לצבי הים שבקעו להגיע לים

תהליך ההפיכה של עכביש ל"נקרובוט", כפי שהחוקרים עצמם כינו זאת – חומר חי לשעבר שמשמש כרכיב רובוטי – הוא פשוט ביותר. במקום התהליך המורכב של תכנון והרכבת חלקים, או חיקוי והעתקה של עיצובים מעולם הטבע כדי לבנות מכונות המבצעות פעולות דומות, אפשר להשתמש במה שכבר קיים בטבע. כל מה שצריך זה ללכוד עכביש זאב (זאבן) ולשים אותו במקפיא לשבוע, כדי להרוג אותו בלי לפגוע בשלמות גופו.

"רצה המקרה, ועכביש, לאחר שנפח את נשמתו, הוא בעל מבנה מושלם לתפסנים בקנה מידה קטן ממקור טבעי", אמר דניאל פרסטון (Preston), החוקר הראשי החתום על המאמר, בהודעה לעיתונות.

נוח לשימוש ומתכלה

כשעכבישים מתים הרגליים שלהם מתכווצות ומתכנסות אוטומטית כלפי הגוף. זה קורה כי בניגוד לנו, וגם בניגוד לרוב פרוקי הרגליים, ברגלי עכבישים אין זוגות של שרירים מנוגדים, פושטים וכופפים, שמשמשים להנעת הגפיים. במקום זאת יש לעכבישים ברגליהם רק שרירים כופפים, שבאופן טבעי מכווצים את הרגל כלפי פנים.

כדי לפשוט את הרגליים העכבישים משתמשים בלחץ הידראולי. הם דוחפים "דם" (יותר נכון המולימפה, שבעכבישים ממלאת תפקיד דומה) אל הרגליים בעזרת החלק הקדמי של גופם, הראשחזה, שמשמש כ"משאבה" הידראולית. לחץ הנוזל מתגבר על כוח השרירים וכך גורם לרגליים להימתח. כשהעכבישים מתים המשאבה לא פועלת, ואין ברגליים לחץ הידראולי שיתגבר על השרירים הכופפים.

ופה אנחנו מגיעים שוב לנקרובוטים. המהנדסים לקחו את העכביש המת והמכווץ, החדירו מחט לראשחזה שלו ואטמו הרמטית את האזור עם קצת דבק. לאחר מכן הם חיברו מזרק למחט והשתמשו בו כדי להזרים מעט אוויר לתוך העכביש. הלחץ שנוצר עקב כך גרם לעכביש המת לפשוט את רגליו. שאיבת האוויר חזרה למזרק הפחיתה את הלחץ ואיפשרה לרגליים להתכווץ.

העכביש שהפך לתפסן רובוטי מסוגל להרים חפצים ששוקלים יותר מפי 1.3 ממשקלו, ולשרוד קרוב לאלף מחזורי פתיחת-סגירת רגליים. ציפוי העכביש בשעווה, או חומר דומה, יכול להגן עליו מהתייבשות ושחיקה להאריך את חיי התפסן הרובוטי.

לדעת מנפישי העכביש יש לתפסן הנקרובוטי כמה יתרונות, כמו אחיזה והזזה של רכיבים בעלי צורות מגוונות, שתעזור גם בהרכבת רכיבים אלקטרוניים; או אפילו לכידת חרקים בעדינות - אחרי הכל העכביש כבר מוסווה.

ואחרי השימוש? "העכבישים עצמם מתכלים," אמר פרסטון. "כך שאנחנו לא מכניסים זרם פסולת גדול, שיכול להיות בעיה עם רכיבים מסורתיים יותר".

לעוד כתבות באתר של מכון דוידסון לחינוך מדעי>>>