2023 החלה במתקפת כטב"מים וטילים רוסית מאסיבית על אוקראינה בערב השנה החדשה, פוטין רוצה לקלקל לאוקראינים את אווירת החג, ובעיקר לשבור את רוחם. אבל האוקראינים מדווחים שפגעו והפילו את כל הכטב"מים, ואף במתקפה משלהם הרגו מאות חיילים רוסים. חשוב להדגיש שרוסיה כבשה שטחים עצומים מאוקראינה, אבל היא משלמת מחיר דמים יקר. כבר כמעט שנה שמתנהלת הלחימה באירופה, ומה בסופה?

לתחזיות נוספות של עמי גוטמן

ב-30 בספטמבר סיפחה רוסיה את המחוזות המזרחיים של אוקראינה לשטחה, תוך הכרזה על גיוס מילואים כללי ואיום בנשק גרעיני. כבר אז סיפרתי לכם מה מכל זה יקרה, ונדגיש שעצם האיום הגרעיני נועד להכשיר מעשים איומים אחרים. מאז פוטין לא הפסיק לתקוף תשתיות ויעדים אזרחיים, והותיר מיליוני אוקראינים ללא חשמל ומים. אירופה חוששת להגיב בגלל איום הגרעין, אך דווקא נשיא אוקראינה, זלנסקי, דורש תגובה חריפה ואינו מראה סימני שבירה. אז מי ימצמץ ראשון?

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

התשובה היא שלזלנסקי לא תהיה ברירה, למרות שהוא יעשה הכל כדי להתעקש על המשך הלחימה עד הניצחון. אבל בסוף תהיה הפסקת אש, מלאה או רק חלקית, כשרוסיה ממשיכה לשלוט במרבית השטחים שכבר כבשה. השטחים שסופחו לא ישוחררו ברובם, אבל אלו לא חדשות טובות לפוטין. הסיבה היא המחיר הכבד שרוסיה משלמת, בחיי אדם, בכלכלה, ובכרסום היכולות הצבאיות (כולל אזורים אחרים בעולם). מעמדו של פוטין נחלש, כפי שמעמדה של רוסיה נחלש. כל זה עלול לסכן את פוטין פוליטית, ואפשר שגם שבריאותו אינה טובה.

אבל לא רק רוסיה ופוטין נחלשים השנה. גם סין והנשיא הסיני שי ג'ינפינג סופגים מכה, ולפניהם שנה קשה. סין נחלשת בעקבות טיפול כושל בקורונה, ובעקבות תגובת הנגד של ארה"ב והמערב לכוחניות הסינית שמאיימת יותר ויותר על העולם. אחרי שנים ארוכות בהן ארה"ב ירדה מגדולתה, ופינתה את הזירה הבינלאומית למעצמות רוסיה וסין, הגלגל השנה מתהפך בחזרה. זה לא שארה"ב תחזיר לעצמה את מעמדה כשליטת העולם הבלעדית. ימי ההגמוניה האמריקאית עברו, אך ארה"ב מתחזקת מאוד אחרי שנים של היחלשות מתמדת.

נגיף הקורונה בסין (צילום: רויטרס)
נגיף הקורונה בסין (צילום: רויטרס)

הסיבה היא מדיניות אמריקאית שמנצלת את האיומים העולמיים והופכת אותם להזדמנויות עבורה. ביידן מכה בפוטין באמצעות זלנסקי, והוא מנצל את החולשה הסינית נוכח הקורונה. אנחנו בתוך משבר כלכלי שיעמיק מאד השנה, ובעיקר באירופה. ביידן מנצל את התלות הגוברת של אירופה בו עקב חולשת כלכלתה והאיום של הדוב הרוסי, ומחזק את מעמדו כמנהיג העולם החופשי. הבריתות של ארה"ב מתחזקות, ונראה זאת בעיקר החל מחודש יוני ולאורך המחצית השנייה של 2023.

השנה תתחיל רע בשווקי ההון בהובלת ארה"ב (וול-סטריט), אבל דווקא זה מחזק את התלות של המערב כולו בארה"ב, ומחזק את מעמדה הפוליטי. במהלך האביב יעצים המשבר הכלכלי (בלי חפיפה בהכרח לבורסה), ואפשר שנראה את התגברות האינפלציה או המשך העלאות ריבית. החל מהאביב נראה יותר ויותר חברות ויחידים שפושטים-רגל, ושיעורי האבטלה יזנקו. בכל-זאת יהיה מי שיידע לשרוד ואף להתחזק במשבר, וזה אלו שפועלים בכיוון של חדשנות ופיתוח טכנולוגי. 

מסחר בוול סטריט, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
מסחר בוול סטריט, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

החל מהאביב נראה תגליות מדעיות בכל התחומים, וארה"ב מובילה את הקדמה והחדשנות. על רקע הקשיים העולמיים, היא מספקת את הפתרונות של המחר. חברות שיידעו להתקדם עם הזמן, צפויות לזנק בתקופה זו. אבל כללית קיים משבר כלכלי. מי שתלך דווקא אחורה היא אירן. נכון לעכשיו מחאת החיג'אב צפויה לדעוך, לפחות במידת-מה. אך באביב נראים שוב קשיים שם, ואפשר שהם על רקע המחאה הזו, המשבר הכלכלי, או כל עניין אחר. שוב נראים קשיים משמעותיים באירן בסתיו, כשבין הסיבות יתכן עימות מול ישראל.

ומה צפוי בישראל? ישראל ב-2023 - תחזית באתר של עמי גוטמן

המחאה באיראן (צילום: רויטרס)
המחאה באיראן (צילום: רויטרס)