רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את טורקיה וסוריה ב-6 בפברואר, גבתה למעלה מ-30 אלף קורבנות בין שתי המדינות מתחת להריסותיה. אסון הטבע עורר גל בהלה עולמי וחשש מגורל דומה שעלול לפגוע בכל חלקי הגלובוס. המילים "רעידת אדמה", "אסון טבע", "סולם ריכטר" ו"צונאמי", הפכו למילים הפופולריות ביותר במנועי חיפוש ברחבי העולם. לא מעט בני אדם החלו לקחת בחשבון תרחישים אפשריים של הרס, ושאלו האם עלולה להתרחש רעידת אדמה שתביא לקץ האנושות.

רעידת האדמה שהכתה בטורקיה וסוריה לפני עשרה ימים ונמדדה בעוצמה של 7.8 בסולם ריכטר, הייתה אחת מרעידות האדמה החזקות ביותר שאדמת טורקיה הייתה עדה לה מאז 1939. רעידות אדמה מתרחשות בדרך כלל בסמוך לגבולות צלחות הליתוספרה ותקלות פעילות. אזור הבקע של צפון אנטוליה הוא אזור סיסמי במיוחד בטורקיה. השבר הזה משתרע מאיזמיט ועד אגם ואן שבטורקיה, הגובל עם איראן, גאורגיה וארמניה. כמעט כל הערים המאוכלסות בצפיפות לטורקיה שוכנות על הגבול הצפוני של הלוח האנטולי, הסמוך ללוח הערבי והאפריקאי.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ניקולאי שסטקוב, פרופסור לניטור ופיתוח משאבים גיאוגרפיים באוניברסיטה הפדרלית של המזרח הרחוק הרוסי, הסביר כיצד רעידות אדמה מתרחשות בצורה די פשוטה. "הבה נדמיין שכדור הארץ הוא כריך המורכב משכבות שונות. חלקו העליון הוא קרום כדור הארץ בעובי של כ-10 עד 100 ק"מ, אשר נחשב לדק יחסית לרדיוס כדור הארץ, 6,371 ק״מ. קרום כדור הארץ מחולק ללוחות, והלוחות הללו נמצאים בתנועה מתמדת".

הוא כתב במאמר: "ללוחות סוגי אינטראקציה שונים. באיזשהו מקום הם מתנגשים ובאזורי ההתנגשות הרים נוטים להתרומם, כשהדוגמה החיה לכך היא הרי ההימלאיה". לפי מה שדווח בתקשורת הרוסית, האקדמיה המשיכה והסבירה את מקורן של רעידות אדמה: "באזורים מסוימים הלוחות מתפצלים, וישנם אזורי סובדוקציה, ובהם, כשהלוחות מתנגשים, אחד מהם שוקע מתחת לשני. רעידות אדמה מתרחשות באזורים הללו כל הזמן".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

עוד הוסבר: "חלק מהלוחות נעים במקביל זה לזה, והרעידות מתרחשות לאורך גבולות הלוחות. טורקיה נמצאת באזור של אינטראקציה מורכבת של שלושה לוחות בו-זמנית, בהם האפריקאי והערבי". עוד ציין הפרופסור כי רעידת האדמה העמוקה ביותר בהיסטוריה, התרחשה בשנת 2013 בים אוחוצק מול החוף המערבי של חצי האי קמצ'טקה. מוקדה היה בעומק של יותר מ-600 ק"מ.

במהלך יומיים של רעידות האדמה שתקפו את טורקיה וסוריה ב-6 וב-7 בפברואר, התרחשו יותר מ-540 רעידות באזור הים התיכון, לפי המרכז הסיסמולוגי האירופי. שבוע לפני כן, ב-28 בינואר, נרשמה רעידה בעוצמה של 5.8 בצפון מערב איראן, 34 ק"מ דרומית מזרחית לעיר חוי שבאיראן.

מדענים מצאו כי רעידות אדמה עוצמתיות ועמוקות במיוחד, משחררות אנרגיה עקב החיכוך של לוחות הליתוספירה. לפי חישובים מדעניים, נמצא שכמות האנרגיה שעלולה לגרום לכדור הארץ "להיקרע", יכולה לגרום לרעידת אדמה חזקה פי 53,000 מרעידת האדמה החזקה ביותר שידעה האנושות בתולדותיה.