ביום חמישי ה-16 במרץ, TikTok ישראל בשיתוף עמותת ער"ן ובהובלת חברת אג׳נדות וחברת Peach Content We Like, עלו בקמפיין חברתי חדש תחת ההשטאג #מדבריםעםערן במטרה לעודד שיח של שיתוף, הקשבה והכלה. תוך עשרה ימים מעליית הקמפיין נרשמו מעל 20 מיליון צפיות, ולער"ן התקבלו עשרות פניות מבני נוער שפנו לראשונה.  

במסגרת הקמפיין, יוצרי תוכן מובילים שיתפו בסרטונים אותנטיים התואמים מסר של שיתוף והקשבה, ודיברו על האפשרות לפנות לער"ן, תחת ההשטאג #מדבריםעםערן במטרה להעביר מסר ששיתוף ושיח יכולים להועיל בהתמודדות עם סערת רגשות ולעודד את הצופים לשתף סיפורים אישיים בעצמם. הקמפיין מתבסס על סרטוני דיסטרפשיין אישיים וחשופים של יוצרי תוכן מובילים, שידברו ישירות למצלמה תוך שימוש בכתוביות המעבירות מסר השונה ממה שנאמר בסרטון באופן ורבלי. הסרטונים יעוררו מודעות לכך ש"גם לאנשים חזקים יש רגעים חלשים", וחשוב שכל אדם בכל מצב ובכל סוג של מצוקה נפשית ידע שניתן לפנות לער"ן לצורך שיתוף, קבלת סיוע ותמיכה - לא רק במקרי קיצון.

שחר כהן, כוכב TikTok, לקח חלק בקמפיין לעידוד שיח של שיתוף, הקשבה והכלה (צילום: מתוך טיקטוק)

הסרטונים מקודמים בין היתר ע"י TikTok ישראל במטרה להגיע לאלפי בתי אב בישראל ולהפיץ את המסר. בין מובילי הקמפיין: שחר כהן, טליה ברטפלד, איתמר 180, שחר ואורן, לירן רוזן, עומר גואטה, אייל ואיטזל Tanana ונועם בֶּתָּן, ועד כה הגיעו למעל 5 מיליון צפיות. לצד הפעילות של יוצרי התוכן, TikTok מקדמת סדרת סרטונים שיעלו בערוץ של ער"ן הכוללים טיפים כיצד להתמודד עם קשיים, כיצד להקשיב ולעודד חברים לשתף, וכיצד שיחה ער"נית יכולה לסייע להם ולסובבים אותם.

דפנה גיא-שטגמן, מנכ"לית אג'נדות: "אנו נרגשים וגאים לקחת חלק בקמפיין חשוב, חדשני בשיתוף TikTok ישראל. בדיוק בעת הזו, החשיבות של שיח מקרב, הפחתת חרדה ולחץ, הקשבה, הכלה ואחריות חברתית הכרחיים, חשובים ורלוונטיים לכולנו. אג'נדות הינה חברה המתמחה באג'נדות שיווקיות-חברתיות למותגים וארגונים חברתיים וככזו' שואפת לייצר אימפקט באמצעות חדשנות, ערכים והרבה לב. אנו מקווים ומאמינים שנצליח להעביר את ערכי ער"ן הכוללים הקשבה ושיח באמצעות הקמפיין החשוב הזה".

לירן רוזן, השתתפה בקמפיין של עמותת ער"ן ו-TikTok (צילום: מתוך טיקטוק)

ענבל אמסלם, מנהלת שיווק וקשרי קהילה בעמותת ער"ן: "עמותת ער"ן חלוצה בפעילותה מזה 52 שנים - מובילה את אומנות ההקשבה ומפעילה את שירות העזרה הראשונה הנפשית הגדול ביותר בישראל. שיתוף הפעולה החשוב מאפשר לנו להגיע למאות אלפי צעירים ובוגרים שייחשפו למסרים של הקשבה ושיח, לעורר מודעות לעובדה ששיתוף אדם אחר בעת מצוקה, קטנה כגדולה – חשוב ויכול לעזור! שיחה אנונימית עם מתנדבי ער"ן מאפשרת אוורור ועיבוד רגשות ללא שיפוטיות, מעניקה כלים להתמודדות ומפיגה את תחושת הבדידות. בחרנו למקד את הקמפיין במסר "גם לאנשים חזקים יש רגעים חלשים", כי לכולנו יש רגעים שבהם אנחנו צריכים עזרה ומישהו שיקשיב לנו. כשאנחנו מדברים על מה שכואב לנו עם אדם אחר, אנחנו שומעים קול נוסף ומאפשרים מקום לעוד דעה ומרגישים פחות בודדים. אנחנו כאן תמיד להקשיב ולסייע. בכל יום, בכל שעה, בכל קושי ובכל מצוקה של הנפש".

ברק הרשקוביץ, מנהל תחום המגזר הציבורי בTikTok ישראל: ״TikTok היא פלטפורמה עם כח אדיר ליצירת דעת קהל, טרנדים והעברת מסרים. ההשפעה שלה על קהלים בישראל גדולה מאד. החיבור בין TikTok והאפשרויות שהיא מעניקה לבין עמותת ער״ן עם פעילותה החשובה ייצר השפעה חיובית אדירה על החברה בישראל. אנחנו מאמינים שבזכות הקמפיין יוטמע המסר החשוב שגם לאנשים חזקים יש רגעים חלשים ואם נתקלתם בקושי – יש גורמים מקצועיים וזמינים שנמצאים ממש מעבר לקו״.

טליה ברטפלד, לקחה חלק בקמפיין החברתי (צילום: מתוך טיקטוק)

עמותת ער"ן – עזרה ראשונה נפשית

בשנה החולפת עמותת ער"ן העניקה סיוע ועזרה ל-300,883 פניות, מתוכן כ-50,000 פניות מילדים, מתבגרים וצעירים עד גיל 24. כרבע מפניות המתבגרים עד גיל 24 עסקו בכאב נפשי, דיכאון ומצוקה נפשית חריפה. קטגוריה זו כללה גם דיווחים רבים על התמודדות עם הפרעות אכילה ופגיעה עצמית, השכיחים יותר בקבוצת גיל זו.  27%מהפניות סבבו סביב מערכות היחסים המרכזיות בחייהם לרבות יחסים עם הורים, אחים ובני משפחה, אהבה ראשונה, זוגיות, פרידה ויחסים חברתיים. תחומים משמעותיים נוספים אשר היוו סיבה לפניות מצוקה רבות נוגעים בנושאי האלימות, הבריונות ופגיעות מיניות.

עמותת ער"ן פועלת כבר 52 שנה ומעניקה סיוע נפשי ועזרה רגשית למאות אלפי פונים ופונות הזקוקים לאוזן קשבת באתר העמותה https://www.eran.org.il/ באמצעות צ'אט, וואטסאפ, מייל, פורום ומסרוני SMS ובקו החם הארצי בטלפון 1201 באופן אנונימי וללא עלות – 24/7, בכל ימות השנה. בשנה החולפת הצילו מתנדבות ומתנדבי ער"ן את חייהם של 900 נפשות בישראל. העמותה מציעה גם קווים ייעודיים לניצולי שואה, למשרתי הצבא ולחיילים בודדים, לקהילה החרדית, לילדים ובני נוער, שירות בערבית ומוקד סיוע מקצועי לעולים חדשים בשפות רוסית, אמהרית, אנגלית, צרפתית וספרדית.