חלק מהגורמים המשפיעים על זיהום האוויר והסביבה ובאופן ישיר גם על איכות החיים והבריאות שלנו קשור לבית בו אנחנו מתגוררים. שיטות וחומרי הבנייה, התנהלות המשפחה וניהול הבית, שימוש במוצרים גוזלי אנרגיה, ייצור פסולת ועוד - מספקים מענה לצרכים שלנו ומתאימים לאורחות החיים אליהם הורגלנו.  

המודעות לשמירה על הבריאות ועל איכות הסביבה עולה משנה לשנה וכך גם טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות מאפשרות כיום לבנות בתים חכמים ואקולוגיים. אבל גם למי שמתגורר בבית רגיל, יש מה לעשות כדי לתרום לבריאותו, לאיכות חייו ולשמירה על הסביבה. עדי אשכנזי הרפז, מנהלת קיימות ובנייה ירוקה בטמבור, מציעה כמה טיפים פשוטים בעזרתם תוכלו להפוך את הבית שלכם ליותר אקולוגי ובריא:

טיפים לשמירה על סביבה ירוקה יותר (צילום: אינג'אימג')
טיפים לשמירה על סביבה ירוקה יותר (צילום: אינג'אימג')

צבעו את קירות הבית בצבע ללא VOC: בבואכם לצבוע את קירות הבית ובפרט את חדרי הילדים, העדיפו צבע ללא VOC התורם לאוויר נקי יותר בבית. צבע ללא VOC אינו מכיל תרכובות אורגניות נדיפות  והוא  שומר על כושר הכיסוי, ההסתרה ונוחות השימוש. הוא טוב יותר לבעלי המקצוע שצובעים ומשתמשים בצבע בתדירות גבוהה ובאותה מידה גם לבני הבית שיכולים לשהות בחללים הצבועים מיד כאשר הצבע מתייבש ללא כל חשש, ניתן להשיג לגוון אותו ב- 1650 גווני צבע שונים.  נחמד לדעת שגם אריזת הצבע מכילה למעלה מ-30% פלסטיק ממוחזר. 

שימוש בלוחות גבס לבנייה ירוקה וגמישה: בנייה באמצעות לוחות גבס, בניגוד לשימוש בבטון היא בנייה קלה שהשפעתה על הסביבה פחותה. חשוב לזכור שבטון הוא אחד מהחומרים היותר מזהמים ובעלי השפעה סביבתית שלילית . שימוש בלוחות גבס, בנוסף להיותו מתחשב יותר בסביבה, מאפשר לבצע שינויים בדירה בקלות ובהתאם לשינויים בצרכי המשפחה, בצורה שהיא קלה ויעילה.

שימוש בלוחות גבס לבנייה ירוקה וגמישה (צילום: מיכה לובטון)
שימוש בלוחות גבס לבנייה ירוקה וגמישה (צילום: מיכה לובטון)

התקינו מאווררים: כולנו התרגלנו לשהות בחללים ממוזגים במהלך ימי הקיץ החמים, אבל חשוב לזכור שמאוורר צורך באופן משמעותי פחות אנרגיה ממזגן ולכן בימים בהם החום אינו קיצוני וכן בשעות הלילה, מומלץ להעדיף שימוש במאוורר על פני מזגן. 

קנו מכשירים חשמליים ידידותיים לסביבה וחסכוניים באנרגיה: מכשירים חשמליים ידידותיים לסביבה וחסכוניים באנרגיה יכולים אולי להיות קצת יותר יקרים, אבל הם נהנים מטכנולוגיות חדשניות ומתקדמות, בשל צריכת האנרגיה היעילה שלהם, הם חסכוניים יותר בכסף ובעלי תוחלת חיים ארוכה יותר ממכשירי חשמל אחרים.

השתמשו בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה: המעבר לשימוש במוצרי ניקוי ידידותיים לסביבה תורם להפחתת כימיקלים מזיקים שמשתחררים לסביבה, ויוצר בית בטוח יותר.

נסו חומרי ניקיון ידידותיים לסביבה (צילום: יונתן בלום,בועז לביא)
נסו חומרי ניקיון ידידותיים לסביבה (צילום: יונתן בלום,בועז לביא)

אל תזרקו רהיטים ישנים. מחדשו אותם: המושג "מיחדוש" נוצר בשילוב של שתי מילים: מיחזור וחידוש. העדיפו למחדש רהיטים ישנים על פני רכישה של פרטי ריהוט חדשים. ייעוד מחדש ושימוש מחדש ברהיטים היא דרך מעולה לחסוך בכסף, ולצמצום את כמויות הפסולת במזבלות ובעולם. וכשמדובר ברהיט ישנים בעלי ערך נוסטלגי, יש בכך גם יתרון משמעותי נוסף. ישנם מדריכים וסדנאות מקצועיות בעזרתם תוכלו ללמוד איך למחדש את הרהיטים שלכם.

גדלו בבית צמחים: הוספת צמחים לבית היא דרך פנטסטית לשיפור איכות האוויר בבית. צמחים מבצעים פוטוסינתזה, באמצעות סילוק פחמן דו חמצני באוויר והפיכתו לחמצן. צמחי בית מסוימים יכולים להפחית מזהמים כגון פחמן דו חמצני, בנזן, פורמלדהיד וכספית, אשר עלולים לגרום לבעיות בריאותיות כגון סחרחורות, כאבי ראש וגירוי בעיניים. 

הפרידו פסולת: כמויות הפסולת שאנחנו מייצרים על בסיס יומי מצטברות ונערמות, וגורמות לנזק סביבתי עצום. צמצום כמויות הפסולת והפרדתה הן פעולות הכרחיות שרבים בישראל כבר הצליחו להתרגל אליהן ולקיימן ועוזרים בכך הפחים בצבעים השונים המוצבים כמעט בכל חדר אשפה בבניינים המשותפים. ועדיין  חסרים פחים למיחזור פסולת זכוכית, טקסטיל ועוד. את פחי המיחזור האלה ניתן למצוא במקומות מרכזיים בלבד ולא בכל חדר אשפה. הכירו את סביבת הבית שלכם ואתרו את המקומות בהם נמצאים פחים אלה.

הפרידו פסולת (צילום: אינג'אימג')
הפרידו פסולת (צילום: אינג'אימג')

קנו חכם: כולנו  מכירים היטב את צרכי בני המשפחה שלנו ובכל זאת , לרובנו יש נטייה לרכוש מזון ומוצרים נוספים בכמות הרבה יותר גדולה ממה שאנחנו באמת צריכים. הרגל זה גורם לנו לזרוק יותר מוצרים שפג תוקפם או שאיבדו מטריותם ורעננותם. קניה שבועית נבונה, תסייע לנו לבזבז פחות מזון ולחסוך יותר כסף. 

אל תמהרו לזרוק את שאריות המזון: בבואנו להכין ארוחות משפחתיות אנחנו רוצים שעל השולחן יהיה שפע ומגוון של מאכלים, לפעמים הרבה יותר ממה שבני המשפחה מסוגלים לאכול. את שאריות המזון המבושל אנחנו שומרים יום יומיים במקרר ולאחר מכן, ברוב המקרים משליכים אותן לפח האשפה. ישנם מאכלים רבים שניתן להפוך למאכלים חדשים בקלות רבה. כך למשל תוכלי להכין לביבות ירק משאריות סלט, פשטידה מתבשיל פסטה שנותר או שקשוקה מרוטב עגבניות שנשאר. פירות שאיבדו מטריותם אפשר לשטוף, לחתוך ולהקפיא ובהמשך להשתמש בהם לשייקים בריאים.

שאריות מזון - יש מה לעשות איתן (צילום: אינג'אימג')
שאריות מזון - יש מה לעשות איתן (צילום: אינג'אימג')

מסקר חדש שערך מכון המחקר סאפיו (Sapio) עבור חברת טמבור, לקראת פסח הקרוב:

עולים נתונים המראים כי כמעט כל הישראלים (94%) נוקטים בפעולות כלשהן לטובת השמירה על איכות הסביבה. 70% נוהגים למחזר בקבוקים, 68% מעידים על שימוש מועט בכלים חד-פעמיים ו-60% עושים שימוש בשקיות רב פעמיות. גם בבחירת מוצרים שונים, נוהגים כשליש (32%) מהישראלים להשתמש במוצרים שתהליך הייצור שלהם ידידותי לסביבה ו/או שהשימוש בהם אינו מזיק לסביבה.

הרצון לשמור על הסביבה מתבטא גם בהיבט בחירת סוג הצבע לבית: 39% ציינו כי בבחירת הצבע לבית חשוב לכם שהצבע יהיה אקולוגי, ללא חומרים משמרים ומזהמים כמו VOC (תרכובות אורגניות נדיפות). השיקולים המרכזיים בבחירת צבע הם שהצבע יהיה איכותי (78%) ובעל מחיר אטרקטיבי (71%), ולאחר מכן כאמור שהצבע יהיה אקולוגי ללא חומרים משמרים ומזהמים (39%) וכן יאפשר שהייה בחדר בסמוך לצביעה (37%). 

ציינו כי בבחירת הצבע לבית חשוב לכם שהצבע יהיה אקולוגי (צילום: יונתן בלום,בועז לביא)
ציינו כי בבחירת הצבע לבית חשוב לכם שהצבע יהיה אקולוגי (צילום: יונתן בלום,בועז לביא)