בשנים האחרונות, כלים מבוססי בינה מלאכותית כמו צ’אט GPT הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יום, גם בקרב ילדים בגילאי היסודי. מעבר לשימושים הלימודיים, נמצא כי ילדים מנהלים עם הצ’אט שיחות בנושאים אישיים, מה שמעלה שאלות לגבי ההשלכות הפסיכולוגיות והסכנות הפוטנציאליות.
הקשר שנוצר בין ילדים לצ’אט GPT
נירית צוק, חוקרת תרבות הילד והנוער, מציינת כי “הילדים רואים בצ’אט GPT לארק כלי עזר ללימודים, אלא גם בן שיח זמין ונגיש לשיחות אישיות. הם מרגישים בנוח לשתף אותו במחשבותיהם ורגשותיהם”. לדבריה, הקשר הזה נובע מהיכולת של הצ’אט לספק תשובות מיידיות וללא שיפוטיות, מה שמעניק לילדים תחושת ביטחון.
ההשלכות הפסיכולוגיות
השימוש בצ’אט GPT לשיחות אישיות עשוי להשפיע על התפתחותם החברתיתוהרגשית של הילדים. צוק מסבירה: “כאשר ילדים פונים לבינה מלאכותית במקום לבני גילם או למבוגרים, הם עלולים לפספס את המורכבות והעומק שבקשרים אנושיים. זה יכול להוביל לקושי בפיתוח מיומנויות חברתיות ורגשיות”.
הסכנות הפוטנציאליות
מעבר לכך, קיימות סכנות נוספות. “הצ’אט אינו מסוגל לספק אמפתיה אמיתית או לזהות מצבים רגשיים מורכבים”, מזהירה צוק. “במקרים של מצוקה נפשית, הילדים עלולים לא לקבל את התמיכה הנדרשת, מה שעלול להחמיר את מצבם”.
כיצד ניתן למנוע את הסכנות?
צוק ממליצה להורים ולמחנכים להיות מודעים לשימוש של הילדים בצ’אט GPT ולפקח עליו. “חשוב לשוחח עם הילדים על ההבדלים בין תקשורת עם בינה מלאכותית לתקשורת עם בני אדם, ולעודד אותם לפנות לבני משפחה, צוות ביה״ס או אנשי מקצוע במצבי מצוקה".
בנוסף, היא מציעה, להגביל את זמן השימוש בצ’אט ולהסביר לילדים את המגבלות שלו: “עלינו לוודא שהילדים מבינים שהצ’אט הוא כלי טכני ולא תחליף לקשרים אנושיים ויש לעודד אותם לפנות לבני משפחה, צוות ביה״ס או אנשי מקצוע במצבי מצוקה”.
השימוש בצ’אט GPT מציע יתרונות רבים, אך חשוב להיות מודעים להשלכות הפסיכולוגיות והסכנות הפוטנציאליות, במיוחד בקרב ילדים. על ההורים והמחנכים לשמור על תקשורת פתוחה עם הילדים, לפקח על השימוש שלהם בכלים אלו, ולהדריך אותם לפנות לתמיכה אנושית בעת הצורך.