בית המשפט העליון בגרמניה הכריע היום בסוגיה שהסעירה את עולם האופנה: האם סנדלי בירקנשטוק, שהפכו מנעליים אורתופדיות פשוטות לפריט אופנה נחשק, יכולים להיחשב כיצירת אמנות? התשובה, לאכזבת החברה, היא לא.
החברה, שמטה שלה נמצא בלינץ אם ריין שבגרמניה ומסורת ייצור הנעליים שלה התחילה עוד בשנת 1774 כשיצרו נעליים אורתופדיות, הגישה תביעה נגד שלושה מתחריה - הקמעונאיות הגרמניות Tchibo ו-shoe.com והקמעונאית הדנית Bestseller.
חברת בירקנשטוק דרשה להסיר מהמדפים ולהשמיד את הסנדלים של החברות המתחרות המחקים אותם, במה שהפך לסאגה משפטית שהחלה במאי 2023.
המקרה עבר גלגולים רבים במערכת המשפט הגרמנית. בית משפט אזורי בקלן תחילה הכיר בנעליים כיצירות אמנות שימושית, אך ערכאת הערעור ביטלה את ההחלטה, בטענה שאין בסנדלים בעלי הרצועות הרחבות והאבזמים הגדולים כל הישג אמנותי.
ההצלחה המסחרית של החברה ניכרת גם במספרים: ב-2021 מכרה משפחת בירקנשטוק את חלק הרוב שלה בקבוצה לחברת ההון הפרטי L Catterton הקשורה ל-LVMH ולקרן האחזקות המשפחתית של המיליארדר הצרפתי ברנרד ארנו, Financière Agache. בשנת 2023 הונפקה החברה בבורסת ניו יורק בשווי מרשים של 8.6 מיליארד דולר - פי שניים משוויה בשנת 2021.
כעת, עם הפסיקה של בית המשפט העליון, נסגר פרק משפטי זה בתולדות החברה, אך הפופולריות של המותג והמאבק במחקים צפויים להימשך.