ספינות רוסיות העבירו בים הכספי כמויות גדולות של פגזי ארטילריה ותחמושת מתוצרת איראן, על מנת לחמש את כוחות הצבא באוקראינה, כך דיווח היום (שני) עיתון "הוול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים במזרח התיכון. על פי אותם גורמים, המהלך מציב "אתגר הולך וגובר עבור ארה"ב ובעלות בריתה שמנסות לשבש את שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהרן, מאז החלה מלחמה באירופה".

גורמי מודיעין המעורים בנושא, מסרו כי במהלך החצי השנה האחרונה, הספינות הרוסיות נשאו יותר מ-300 אלף פגזי ארטילריה ומיליון כדורי תחמושת שיוצרו בטהרן. במקביל, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי משלוח הנשק האחרון הידוע, שהגיע דרך הים כספי, יצא מאיראן בתחילת חודש מרץ, על גבי ספינת משא רוסית שנשארה אלף מכולות ואלפיים פגזי ארטילריה. עוד ציינו, כי הספינה עזבה את איראן ב-8 במרץ והגיע לרוסיה כשישה ימים מאוחר יותר. לאחר מכן הספינה חזרה לאיראן והפליגה שוב לרוסיה.

צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)
צבא רוסיה (צילום: REUTERS/Sergey Pivovarov)

הספינה הנקראת "ראסול גמזטוב", הקרויה על שמו של המשורר סובייטי, נמצאת בבעלות MG-FLOT, חברה רוסית שהוטלו עליה סנקציות על ידי משרד האוצר האמריקאי. באחד החוזים שהופצו בין שתי המדינות בחודש ספטמבר האחרון, נחתמה עסקה בין משרד ההגנה האיראני לתאגיד הממלכתי הרוסי לייצוא נשק, ובה התחייבות של טהרן לספק למוסקבה יותר מ-74 אלף פגזי ארטילריה תמורת 1.7 מיליון דולר.

מאז הקיץ האחרון, החלה איראן לספק לרוסיה מאות מל"טים מתאבדים, שבהם השתמשה מוסקבה כנגד מטרות אזרחיות וצבאיות אוקראיניות. ההגנה האוקראינית הצליחה במידה רבה ליירט כמות גדולה מהמל"טים, ועל כן רוסיה צמצמה בחודשים האחרונים את השימוש במטוסים אלו, מתוצרת איראן. לצד משלוחי המל"טים, איראן כאמור סיפקה לרוסיה גם פגזי ארטילריה ותחמושת, שתחקו עד כה תפקיד מרכזי בלחימה בשדה הקרב.