בעקבות ביקורו המדיני של שר החוץ אלי כהן בבירת אזרבייג'ן, הקהילה היהודית במדינה מבקשת ממשלת ישראל לפעול ולסייע מול מעצמות העולם, כדי ללחוץ על איראן לחדול מדיכוי המיעוט האזרי בצפון-מערב איראן. לקהילה היהודית הצטרפו למעלה מ-30 חברי כנסת ששיגרו אף הם מכתב לשר החוץ כהן, שבו הם מציפים את הצורך הגדול בהתערבות מדינת ישראל למען בקשת הקהילות היהודיות באזרבייג'ן.

במכתבתם כתבו חברי הכנסת לשר החוץ: "משטר האייתולות באיראן מרבה לתקוף את ישראל בסוגיה הפלשתינית ואף מממן ומניע את קבוצות הטרור הרצחניות נגדנו תחת הדגל של המאבק הפלסטיני. תעמולת שקר זו בולטת באיוולתה במיוחד נוכח הדיכוי הדורסני בתוך איראן עצמה את המיעוט האזרי".

לטענתם, "מדובר במיעוט האתני הגדול באיראן, המונה למעלה מעשרים מיליון איש. המשטר מבצע מדיניות של ג'נוסייד תרבותי בהגבילו את זכותם של בני המיעוט האזרי ללמוד ולהפיץ את מורשתו, ללמד את שפתו ואף לרשום ילדים בשמות הלאום האזרים", כתבו הח"כים לשר אלי כהן. 

השר אלי כהן בביקור בקהילה היהודית בבאקו (צילום: באדיבות הקהילה היהודית)
השר אלי כהן בביקור בקהילה היהודית בבאקו (צילום: באדיבות הקהילה היהודית)

חברי הכנסת המשיכו לפרט במכתבם כי "בני המיעוט האזרי המרוכזים בצפון מערב איראן, בחבל דרום אזרבייג'ן, הינם פעילים ביותר במחאות האחרונות נגד המשטר. מספר הכלואים שם בולט במיוחד. למרות מאמצי הדיכוי של המשטר פועלת בעיר המרכזית של דרום אזרבייג'ן, טאבריז". במכתב צוין כי תנועת מחאה חדשה בהובלת ערוץ טלגרם פופולרי כולל שמונה ארגונים שונים של המיעוט האזרי שהצטרפו לפעילות.

"נזכיר", כתבו הפוליטיקאים בשליחות הקהילה היהודית בבאקו, "כי אלה בני העם האזרי שהיה ידידותי מאד כלפי היהודים לאורך ההיסטוריה, והקהילה היהודית של אזרבייג'ן מודאגת מאד מרדיפתם באיראן, וציינו כי היום אזרבייג'ן הינה אחת מבעלות הברית האסטרטגיות החשובות ביותר של ישראל באזור". 

את מכתבם חתמו בבקשה מהשר כהן, לפעול בכלים העומדים לרשות משרדו להעלות את עניין הדיכוי של בני המיעוט האזרי באיראן בכל פורום בינלאומי מתאים, וציינו כי "השגת תמיכה בינלאומית רחבה ככל האפשר בשאיפות הלאומיות של העם בדרום אזרבייג'ן תהווה מכה אנושה למשטר האייתולות, ואם תקום מדינת דרום-אזרבייג'ן הריבונית ישראל תזכה לבעלת ברית נוספת באזור לצד רפובליקת אזרבייג'ן". 

"תמיכה בהם תהווה תגובה גם הולמת במישור האקטיביזם המדיני לחתרנות של משטר האייתוללות נגדנו – שבמשך כשלושה עשורים באה לידי ביטוי במימון וחימוש של חיזבאללה וארגוני פח''ע פלסטינים", סיכמו את מכתבתם.