מתקפת נגד אוקראינית כנגד הכוחות הרוסיים המבוצרים בארצה מתוכננת לצאת אל הפועל בשבועות ואף בימים הקרובים. מזה מספר רב של חודשים, הכוחות שומרים על קו חזית סטטי, כאשר הרוסים מחזיקים בחמישית מהמדינה, ועלות הסיוע הצבאי לאוקראינה מצד בעלות בריתה נהייה גבוה מידי עבורן.

25 אזרחים לפחות נהרגו בהפצצה הרוסית באומן וקייב - עוזרו של זלנסקי פנה לישראל
שריפה גדולה בחצי האי קרים; גורם רשמי: "מזל"ט פגע במתקן נפט"

חודשי הלחימה הקרובים יוכיחו האם אוקראינה מסוגלת לעמוד בהבטחתה להשיב לעצמה את השטחים הכבושים מידי הרוסים, לאחר יותר משנה של לחימה. התחזיות האופטימיות מקוות לחזור על הניצחונות הצבאיים הדרמטיים שהתרחשו באביב ובסתיו, כאשר הרוסים הורחקו מקייב ואף נאלצו לצאת משטחי מזרח ודרום המדינה בתוך מספר שבועות בודדים.

מנגד, הגברים והנשים שהתמודדו מול הרוסים בתעלות פחות נלהבים לגבי התקדמות אפשרית, אבל בטוחים שהתוצאה הסופית תהיה לטובתם. "כולם חושבים שנפתור הכול במכה, וזה לא ככה. זה ייקח זמן, וזה יהיה קשה, אך לבסוף נגיע לזה", כך לדבריהם.

חיילים רוסים בסבסטופול (צילום: רויטרס)
חיילים רוסים בסבסטופול (צילום: רויטרס)

יחד עם זאת, ולמרות המאבק הממושך, רבים בוושינגטון ובבירות אירופאיות אחרות שהזרימו מיליארדים עבור סיוע ותמיכה באוקראינה, מודאגים ממצבה הצבאי לאחר שנה. מספר הנפגעים הרשמי בצד האוקראיני לא פורסם, אך תדרוכים צבאיים אמריקאים שדלפו מעמידים את מספר ההרוגים בין 15,500 ל-17,500 חיילים.

בתוך כך, המודיעין האמריקני הזהיר בחודש פברואר האחרון כי אוקראינה עלולה שלא לצבור מספיק חיילים ונשק, ולהיכשל "בהרבה" ממטרותיה להחזרת שטחים, כך לפי מידע ממסמכים שהודלפו. זאת, למרות מתקפת הנגד כאמור, שימשה ככוח המניע מאחורי תוכנית אימונים מאסיבית ואספקה ​​עצומה של סיוע נוסף במהלך חודשי החורף למדינה. 

"עומדים להכות בהם"

אחד הגורמים הגדולים שעשויים להשפיע על תאריך פתיחת מתקפת הנגד האוקראינית, כאמור, הוא מזג האוויר. זה היה אביב קר וגשום, מה שהופך את הקרקע לבוצית בצורה לא נוחה לתמרונים, ורוח כבדה יכולה להגביל את פעולות המעקב החיוניים ומזל"טים.

"האתגר הגדול ביותר הוא לשבור את קו ההגנה שלהם - אם נעשה את זה הם יברחו", אמר חבר בצוות מרגמות בצבא האוקראיני. "היה להם מספיק זמן לבנות הרבה תעלות, אז אנחנו צריכים הרבה תחמושת כדי להוציא אותם", הוא מוסיף. 

בהתייחס לפעילות יחידתו, הוא אומר: "המרגמות האלה צריכות להמשיך לעבוד כל הזמן כי יש להן גם השפעה פסיכולוגית. כשהרוסים שומעים שריקת מרגמה, הם יודעים שזה מגיע לפגוע בהם. אנחנו יודעים איך זה כי גם הרגשנו את זה".

חייל אחר, סטודנט לשעבר ליחסים בינלאומיים, נשאל על ידי "הגרדיאן" על הלחימה המתמשכת. "הייתי בן 20 בתחילת המלחמה. עכשיו אני מרגיש כמו אדם בוגר בן 40", הוא אומר. "אני באמת מתרגל סוג אחר של יחסים בינלאומיים בשטח. אני חושב שאנחנו עומדים להכות ולהראות כמה הם חלשים".