טורקיה בדרך לשינוי? הבחירות במדינה ממשיכות להתקרב, ונראה כי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, עומד בפני אתגרים חסרי תקדים, שעלולים להביא לסיום שלטונו. המצביעים בטורקיה יצאו להצביע בקלפיות ב-14 במאי, ויכריעו את גורל הדמוקרטיה במדינה, פחות משלושה חודשים לאחר רעידת האדמה הקטלנית שהכתבה במדינה בחודש פברואר האחרון, אשר הביאה למותם של יותר מ-50 אלף בני אדם. כמו כן, הבחירות מתקיימות על רקע המשבר הכלכלי החמור במדינה והירידה בערך הלירה הטורקית. 

הסקרים האחרונים שנערכו במדינה מנבאים שיא הצבעה חדשה ומרוץ צמוד בין ארדואן למועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת העם הרפובליקאית, והמועמד לנשיאות מטעם גוש הברית הלאומית בן שש המפלגות. במקביל, גם הדמוגרפיה של טורקיה צפויה למלא תפקיד מרכזי בבחירות, כאשר אותם אזרחים שנפגעו מרעידת האדמה, עדיין זועמים על ארדואן והתנהלותה של מפלגת "הצדק והפיתוח" שהוא העומד בראשה. עם זאת, ראש מועצת הבחירות העליונה, אהמט ינר, הדגיש לאחרונה כי לפחות מיליון מצביעים, אשר מתגוררים באזור האסון, צפויים שלא לצאת ולהצביע בבחירותה הקרובות.

טורקיה: הפגנת תמיכה במועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)
טורקיה: הפגנת תמיכה במועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו (צילום: gettyimages)

הבחירות בטורקיה מתקיימות אחת לחמש שנים, כאשר מי שמעוניין להתמודד בבחירות לנשיאות צריך לעמוד בקריטריונים קפדניים. בין היתר, המפלגה שבה הוא מתמודד, צריכה לעבור את רף ה-5% בבחירות האחרונות שהתקיימו, או לאסוף 100 אלף חתימות התומכות במועמדותו לנשיאות. לאחר שנסגרות הקלפיות, מועמד שמקבל יותר מ-50% בסיבוב הראשון, נבחר לנשיא. במידה ואף מועמד לא מקבל את רוב הקולות, נערך סיבוב שני בין שני המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר.

יש לציין כי הבחירות לפרלמנט והבחירות לנשיאות מתקיימות במקביל, כאשר טורקיה פועלת לפי שיטה של ייצוג יחסי, ובה הפרלמנט הטורקי, האספה הלאומית הגדולה, מחולקת ביחס ישר לקולות שבהן כל מפלגה זכתה. על מנת שמפלגה תצליח להיכנס לפרלמנט, עליה להשיג לא פחות מ-7% מכלל הקולות.

תומכיו של הנשיא ארדואן באיסטנבול (צילום: gettyimages)
תומכיו של הנשיא ארדואן באיסטנבול (צילום: gettyimages)

מי התמודדים? ישנם ארבעה מועמדים המתמודדים על הנשיאות השנה, כאשר מלבד ארדואן וקיליצ'דראולו, מתמודד גם מנהיג מפלגת המולדת, מוהרם אינצ'ה, שהפך לאחד ממתנגדיו הבולטים של הנשיא הטורקי, ומועמד מהימין סינאן אואן, ממפלגת ברית האבות. 

על מה הציבור הטורקי יוצא להצביע? בראש סדר העדיפויות של האזרח הטורקי הפשוט, עומד המצב הכלכלי והנזק שנגרם בעקבות רעידת האדמה הקטלנית. עוד לפני האסון שאירע בחודש פברואר האחרון, נאבקה טורקיה בעליית מחירים ומשבר עצום במטבע הלאומי, ורמת אינפלציה גבוהה. הבעיות הכלכליות השפיעו על כוח הקנייה של הציבור, ואנליסטים פוליטיים אף ציינו כי "זה גרם לשחיקה בפופולריות של ארדואן".

עוד הוסיפו האנליסטים, כי הבוחרים יצביעו על סמך מי לדעתם מסוגל לנהל את הכלכלה לאחר רעידת האדמה, כמו גם מי יכול להגן על המדינה מפני אסונות עתידיים. לטענתם, הפופולריות של ארדואן לא קיבלה את ההשפעה הפוליטית הצפויה לאחר האסון. עם זאת, סקר שנערך לאחרונה הצביע על כך שחלק גדול מהציבור מאמין שהנשיא יכול לשיפור המצב לאחר הרעידה, בהשוואה לקיליצ'דראולו והברית הלאומית.

טורקיה מתכוננת לבחירות לנשיאות (צילום: gettyimages)
טורקיה מתכוננת לבחירות לנשיאות (צילום: gettyimages)

הפגנת תמיכה בארדואן בבירה אנקרה (צילום: Getty images)
הפגנת תמיכה בארדואן בבירה אנקרה (צילום: Getty images)

כמו כן, מלבד המצב הכלכלי, וההתנהלות הפוליטית לאחר אסון הטבע, הבוחרים מודאגים גם משחיקת הדמוקרטיה על ידי הנשיא המכהן. במהלך השנים ממשלתו של ארדואן השתיקה מתנגדים ועצרה מבקרים, במיוחד אלו התומכים במפלגה הפרו-כורדית HDP, בשל השתייכות לכאורה ל-PKK, אשר הוגדר כארגון טרור על ידי טורקיה, ארה"ב והאיחוד האירופי.

מה אומרים הסקרים? הם הצביעו על כך שמספר שיא של מצביעים יופיע בקלפיות, כאשר 5 מיליון טורקים יבחרו בפעם הראשונה,כשרובם מכירים רק מנהיג אחד, ארדואן, כך על פי ועדת הבחירות. בסקרים הפוליטיים שנערכו, בסבב הראשון צפויים יותר בוחרים לתמוך בקיליצ'דראולו, אחריו ארדואן במקום השני, אינצ'ה במקום השלישי ואואן במקום הרביעי. בתוך כך, קיליצ'דראולו קיבל 42.6% לעומת ארדואן שקיבל 41.1% . במידה ואינצ'ה יפרוש מהמרוץ, מרבית תומכיו יעברו לקיליצ'דראולו על פני ארדואן. במקביל, בבחירות לפרלמנו, מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן מובילה בסקרים.

מה יקרה אם ארדואן יפסיד? האנליסטים הפוליטיים מאמינים כי אם הנשיא המכהן יפסיד בפער קטן, הוא יערער על התוצאות. כמו שקרה בבחירות לראשות עיירית איסטנבול ב-2019, כשמפלגת הצדק והפיתוח איבדה את השליטה בשתי ערים, מה שהוביל בהמשך לכך שבכירים במפלגה דחו את התוצאות הרשמיות, וטענו לאי סדרים.